Vyšší management se zaměřuje na AI, pro podniky je klíčový, tvrdí průzkum Appen

Umělá inteligence | |

Vyšší management se zaměřuje na AI, pro podniky je klíčový, tvrdí průzkum Appen

Nový průzkum od firmy Appen potvrdil, že pro vyšší management je AI důležitým, ba dokonce klíčovým tématem.


Počet AI iniciativ ve firmách roste a je kladen vyšší důraz na kvalitní data, kterými jsou algoritmy trénovány. Rozpočty věnované AI se za letošní rok více než zdvojnásobily, i vlivem koronavirové pandemie, která potvrdila naše spoléhání se na technologická řešení.

Klíčovou lekcí, kterou se svět při pandemii naučil, je nutnosti firemní agility. Jde v podstatě o Darwinovu Teorii evoluce aplikovanou na firemní prostředí; ten, kdo se dokáže přizpůsobit, přežije a vyřadí konkurenci.

Důvěra v data

Množství dat k analýze neustále roste, což si management firem uvědomuje. Jak mohou ředitelé rozhodovat bez znalosti všech dostupných informací? Právě v tomhle ukazuje umělá inteligence svojí velkou sílu: Co nejlepší řešení v co nejkratším čase dokážou algoritmy poháněné AI připravit velmi efektivně.

Studie od Appenu se zaměřila na velké a středí firmy s více než 1 000 zaměstnanců i na malé s méně než tisícovkou pracovníků.

Odborníci z Appenu na změny jasně poukázali. V současnosti celých 71 % firem hlásí zapojení nejvyššího managementu do jejich AI projektů; přitom v roce 2019 šlo jen o nějakých 39 %. Masivní nárůst hlásí hlavně ze strany technických ředitelů, což vysvětluje i nárůst průměrného rozpočtu na AI ve firmách.

Dále však studie popisuje, že jen pro čtvrtinu firem je AI naprostou nezbytností k fungování firmy; u téměř polovinu jde zkrátka jen o nástroj na zefektivnění procesů, který teprve začali implementovat, nebo nad tím přemýšlí.

Cloud je pohonem AI

Velkou výzvou pro manažery je správa dat. Obecně chybí vysoce kvalitní datasety a pokud existují, množství vzorků není pro trénování algoritmů dostačující, častý problém představuje absence dat z předchozích let.

Důležitým pohonem AI je cloud a cloudové platformy. Strojové učení cloudových poskytovatelů je oblíbenou službou, které využívá více než čtyřnásobek firem oproti minulému roku. Nejčastějšími platformami jsou Microsoft Azure, Google Cloud, IBM Watson, AWS a Salesforce Einstein; část firem dokonce využívá vícero řešení najednou.

Většina firem se také shodla na tom (70 %), že neočekávaná globální pandemie rozvoj AI projektů buď zrychlila nebo nijak neovlivnila; naopak jen 7 % podniků ohlásilo pozdržení stávajících iniciativ.

Během krize většinu firmy investují spíše do smysluplných a konzervativních řešení. Pokud tomu tak je i v tomto případě, je budoucnost umělé inteligence více než zářná.

 


Úvodní foto: @ knssr - Adobe Stock


Články z rubriky

Chatboti ve zdravotnictví? Integrace jde pomalu, chybí peníze i pracovníci"

Digitalizace zdravotnictví postupuje pomalu, bohužel v Česku je tento stav znásoben nedostatkem personálu i financí.
více »


Umělá inteligence slibuje růst rostlin i v pouštních oblastech"

Klimatická změna silně ovlivňuje naši schopnost pěstovat potraviny. Řešením by mohly být počítačem kontrolované farmy.
více »


Neuralink Elona Muska chce léčit Parkinsona a Alzheimera pomocí BCI čipů"

Jeden z méně známých startupů extravagantního miliardáře a investora Elona Muska je Neuralink: Firma, která se zabývá BCI čipy.
více »


Vědci vytrénovali algoritmus hlubokého učení k identifikaci operátorů ilegálních dronů"

Malé bezpilotní letouny jsou mezi lidmi stále populárnější. To ale bohužel vede i k jejich potenciálnímu zneužití v rukou zločinců, podvodníků nebo, v nejhorším případě, teroristů.
více »


Okamžitá monetizace videí pomocí umělé inteligence"

Česká firma se slovenským vedením, Cinnamon, se zabývá monetizací videí, textu a obrazu za uživatelem reálně shlédnutý obsah.
více »


Související články


Tagy

AI umělá inteligence strojové učení cloud cloudové platformy Azure Google IBM Watson AWS Salesforce prediktivní analy

Komentáře