IBM: Umělá inteligence promění maloobchod i logistiku

Výzkum a věda | |

IBM: Umělá inteligence promění maloobchod i logistiku

Studie amerického IBM se zaměřila na zajímavou oblast: umělou inteligenci v oblasti maloobchodního prodeje. Výsledky jsou až překvapující: Přes 70 % produktových manažerů vlivných firem očekává, že jejich podniky AI ke změnám využijí.


Důkladná studie zachází do hloubky a věnuje se primárně automatizaci, ať už mluvíme o RPA nebo jiných způsobech poháněných umělou inteligencí.

Takzvaná inteligentní automatizace je dle studie něčím, co celý průmysl nedočkavě očekává. Změny v mapování fluktuací poptávky, plánování dodavatelského řetězce (že by zde pomohl blockchain?), marketingu, chodu obchodů, nastavení ceny a slevových akcí je očekáván u nejméně 73 % oslovených manažerů.

Nejvíce by AI mělo ovlivnit dodavatelský řetězec, což je realistický výsledek, který lze ostatně odhadovat i z empirického pozorování. I když nepočítáme blockchain, je jasné, že právě logistika patří mezi oblasti, která nutně potřebuje inovovat.

Podniky si od umělé inteligence slibují primárně finanční úspory, vyšší efektivitu a agilitu. Jsou zde markantní rozdíly mezi názory manažerů, kteří již s inteligentní automatizací začali oproti těm, co ji teprve plánují. Ukazuje se totiž, že praxe – překvapivě – očekávání překonává.

Velmi důležitou složkou inteligentní automatizace je vytváření lepší zákaznické zkušenosti; což samozřejmě na oplátku podstatně zvyšuje zisky společnosti i její veřejnou image.

Mezi klíčové faktory pro úspěšnou automatizaci manažeři zařadili vhodné zaměstnance a zdroje, kulturu a podnikovou strategii spolu s pořízením nutných platforem a zařízení. Za hlavní rizika naopak označili rizika spojená s odpovědností strojů a integrováním nových dovedností do současných, často zastaralých, procesů a systémů.

Pro svůj průzkum IBM oslovilo 1 900 manažerů, lídrů v oblasti spotřebitelských produktů ze 23 zemí. Do nich se řadí i několik evropských, jmenovitě Spojené království, Francie, Německo, Švýcarsko, Itálie, severské země a země Beneluxu. Většina oslovených byla z oblasti logistiky, marketingu a maloobchodu; menšina oslovených (8 %) pocházela z finančního sektoru.


Úvodní foto: © Sergej Khackimullin - Fotolia.com


Články z rubriky

Umělá inteligence začíná pomáhat s diagnózou Alzheimera"

Vývojáři z IBM vyvíjejí systém, který na základě analýzy řeči dokáže rozpoznat riziko propuknutí Alzheimerovy choroby.
více »


Čtení mysli? Jednou možná, ukazuje finský startup"

V současnosti je čtení mysli věc zhola nemožná – klíčové slovo je ale ono „v současnosti“.
více »


Potvrzeno, Nvidia kupuje britský Arm za 40 miliard dolarů"

Ačkoliv akvizice Armu znamená pro Nvidia především snazší vstup na pole mobilních procesorů, kde dosud nebyla příliš aktivní, pustí se také do stavby superpočítačů (s níž má Nvidia bohaté zkušenosti)...
více »


Vývoj aplikací do lidského mozku"

Už dnes se začínají vyvíjet aplikace, které pomocí čipu mozek-počtač (brain-computer interface, BCI) pomáhají lidem s poškozením míchy a podobně znovu ovládat své končetiny.
více »


Chatboti ve zdravotnictví? Integrace jde pomalu, chybí peníze i pracovníci"

Digitalizace zdravotnictví postupuje pomalu, bohužel v Česku je tento stav znásoben nedostatkem personálu i financí.
více »


Související články


Tagy

studie umělá inteligence AI RPA inteligentní automatizace maloobchod logistika integrace legacy software management

Komentáře