Canalys: 8 % automobilů v Evropě se prodává s 2. úrovní autonomního řízení

Výzkum a věda | |

Canalys: 8 % automobilů v Evropě se prodává s 2. úrovní autonomního řízení

Samořiditelná auta jsou na vzestupu; těch s 2. úrovní se v ČR prodá 8 %, v USA dokonce 10 %.


Úrovní autonomního řízení je celkem 5.

  • Úroveň 0 je tou nejzákladnější, kdy systémy automobilu maximálně vydají varování nebo velmi krátkodobě zasáhnou do řízení.
  • Úroveň 1 už umožňuje systému systematicky do řízení zasahovat, kontrolu má však vždy pevně v rukou řidič. Nejtypičtějším příkladem je tempomat, adaptivní tempomat nebo parkovací asistent. Řidič musí vždy být plně připraven převzít kontrolu.
  • Úroveň 2 systému umožňuje plně převzít kontrolu nad zrychlováním, brzděním i zatáčením vozidla. Řidič musí jízdu monitorovat a opět být plně připraven kdykoliv převzít kontrolu. Kontakt rukou s volantem je povinný.
  • Úrovně 3, 4 a 5 už umožňují věnovat se v autě i jiným činnostem než řízení. Takové úrovně jsou však dosud velmi vzácné a legislativa na ně není příliš dobře připravena.

Ve druhém čtvrtletí letošního roku se v Evropě prodalo přes 325 000 osobních aut s 2. úrovní autonomního řízení. Oproti stejnému kvartálu v minulém roce se počet automobilů této úrovně zvýšil o celých 175 %, což je skvělá zpráva pro celý průmysl samořiditelných vozidel. V procentech se podíl prodaných vozů s autonomií 2. stupně zvýšil ze 3 % na 8 %.

Za růst mohou mainstreamové automobily, nikoliv startupy. Nejvíce automobilů se 2. úrovní autonomie prodala Toyota. Automobily s pokročilým asistenčním systémem prodalo také například Audi, BMW, Mercedes, Volvo a samozřejmě Tesla.

V menší míře se zadařilo prodávat vozy také firmám Citroën, Ford, Hyundai, Kia, Mazda, Nissan a Peugeot.

Chris Jones, hlavní analytik v Canalysu, však upozorňuje, že je nutné zákazníkům pečlivě vysvětlit, že ač je autonomie 2. úrovně skvělá věc, ani zdaleka nejde o samořiditelné auto: zdůrazňuje, že řidič vždy musí dávat pozor na řízení a situaci okolo.


Úvodní foto: © ambrozinio - Adobe Stock


Články z rubriky

Jak efektivněji nabíjet samořiditelné elektrovozy? Řešením může být hluboké učení"

Budoucnost přepravy spočívá v autonomních vozidel poháněných bateriemi, přinejmenším to tak zatím vypadá.
více »


Software na rozpoznávání emocí je na vzestupu. Jeho využití je však diskutabilní"

Technologie na detekci emocí by měla být regulována, tvrdí nová studie.
více »


Do světa kvantových počítačů už se pouští i Amazon"

Nejnovější součást obřího ekosystému veřejného cloudu AWS je experimentování s kvantovými počítači – samozřejmě bez toho, že by je uživatelé museli vlastnit.
více »


Vložka do bot připojená k internetu pomáhá pacientům s roztroušenou sklerózou"

Nejenom cloudem živ jest člověk. Medicínské aplikace internetu věcí a dalších technologií jsou velmi perspektivní oblasti, a k novým pokrokům v oblasti dochází prakticky denně.
více »


Machine Learning Prague: Největší evropská konference o strojovém učení se opět blíží"

Strojové učení stojí v popředí výzkumu a vývoje, algoritmy, kterým dává vzniknout, najdou využití v průmyslu, medicíně, vědě a dalších oborech. Machine Learning Prague neboli MLP, největší konference...
více »


Související články


Tagy

AI umělá inteligence samořiditelné automobily autonomní vozidla Canalys analýza předpověď

Komentáře