Vzdálené ovládání samořiditelných automobilů pomocí crowdsourcingu

Umělá inteligence | |

Vzdálené ovládání samořiditelných automobilů pomocí crowdsourcingu

Pro zrychlení nasazení technologie samořiditelných aut by bylo možné využít kombinaci inteligence umělé a lidské, věří vědci z Michiganské univerzity.


Právě tento cíl si klade nový projekt založený na technice okamžitého crowdsourcingu; má zajistit cenově přijatelné, okamžité vzdálené jištění palubních autonomních systémů bez potřeby člověka sedícího na místě řidiče. Výzkum se koná na výzkumném institutu U-M Transportation (UMTRI).

Potřeba zdokonalení bezpečnosti pasažérů u společností vyvíjejících autonomní vozy (Waymo, Uber) přebíjí cenové výhody, které by jinak společnosti získaly oproti tradičním taxi službám. Vlivem potenciálně smrtelných nehod autonomních vozů také technologie zůstává mimo náš dosah, a zřejmě ještě několik let zůstane. Podle značné části vědců nepřevezmou stroje za řidiče úplnou kontrolu ještě klidně celé desítky let, píše na svých stránkách univerzita.

 

Spojení technologie a člověka

„Současné samořiditelné vozy řídí v běžných situacích poměrně dobře, ale selhávají ve výjimečných situacích – a právě ty jsou nejnebezpečnější,“ věří Walter Lasecki, docent počítačových věd a inženýrství na Michiganské univerzitě, který projekt vede. „Vývoj autonomních systémů, které tyto výjimečné situace zvládnou, může trvat desetiletí. V mezičase budeme potřebovat něco, čím tyto nedostatky dočasně opravíme.“

Takzvaný okamžitý crowdsourcing („instantaneous crowdsourcing“) by umožnil kombinace lidské a strojové inteligence velmi rychle reagovat na potenciálně smrtelné situace – stačí k tomu technologie propojených vozidel (tedy připojení k síti u auta) a vzdálené kontrolní středisko.

Systém by měl zareagovat během velmi krátkého časového období, v řádu milisekund, a celý proces by neměl trvat déle než pár sekund:

  • Software ve vozidle analyzuje data z automobilů v reálném čase a elektronicky předvídá 10 až 30 sekund dopředu, zda by mohla nastat situace vyžadující lidský zásah.
  • Pokud pravděpodobnost přesáhne předem stanovenou hranici, systém vzdáleně kontaktuje kontrolní středisko a pošle data z automobilu.
  • Lidé na předvídanou situaci zareagují a data se pošlou zpět do automobilu.
  • Vozidlo má nyní v databázi knihovnu možných reakcí, ze kterých si bude moci okamžitě vybrat tu nejvhodnější vzhledem k informacím z vlastních snímačů.

Ambiciózní nápad by v případě úspěchu mohl skutečně výrazně přiblížit samořiditelná auta našim silnicím. Pomocí algoritmizace a pokročilých metod strojového učení by se mohl proces stát sice stále poměrně nákladným, ale výrazně levnějším než stav, kdy v každém autě sedí skutečný řidič.

Projekt budeme sledovat dále a v případě dalšího vývoje vás informovat.


Úvodní foto: © metamorworks - Adobe Stock


Články z rubriky

Vědci vytrénovali algoritmus hlubokého učení k identifikaci operátorů ilegálních dronů"

Malé bezpilotní letouny jsou mezi lidmi stále populárnější. To ale bohužel vede i k jejich potenciálnímu zneužití v rukou zločinců, podvodníků nebo, v nejhorším případě, teroristů.
více »


Okamžitá monetizace videí pomocí umělé inteligence"

Česká firma se slovenským vedením, Cinnamon, se zabývá monetizací videí, textu a obrazu za uživatelem reálně shlédnutý obsah.
více »


Lepší protézy pro chůzi v nerovném terénu díky umělé inteligenci"

Nejde jen o hardware – důležitý je i způsob, jakým protézy interagují s lidským tělem, tj. software.
více »


AI pomáhá předpovídat vedlejší účinky chemoterapie"

Rakovina je bohužel nedílnou součástí lidské existence a naneštěstí i života mnoha z nás. Umělá inteligence a strojové učení ale mohou obzvláště v této oblasti pomoci.
více »


Vyšší management se zaměřuje na AI, pro podniky je klíčový, tvrdí průzkum Appen"

Nový průzkum od firmy Appen potvrdil, že pro vyšší management je AI důležitým, ba dokonce klíčovým tématem.
více »


Související články


Tagy

umělá inteligence samořiditelné vozy strojové učení algoritmy výzkum věda studie

Komentáře