V roce 2021 budeme mít na silnicích samořiditelné automobily, věří Velká Británie

Umělá inteligence | |

V roce 2021 budeme mít na silnicích samořiditelné automobily, věří Velká Británie

Spojené království si i přes probíhající brexit stojí za svým předchozím odhadem: už za dva roky by se po britských silnicích měla prohánět autonomní vozidla.


Jak vyplývá ze stránek ministerstva dopravy, Velká Británie si od samořiditelných aut slibuje opravdu hodně.  V roce 2035 by měl mít tento trh v zemi hodnotu 52 miliard liber a současná vláda si od něj slibuje zvýšení investic od přepravních společností.

 

Bezpečné a důkladné testování na skutečných silnicích

Ministerstvo zároveň připravilo zásady pro testování autonomních vozidel, které by měly zajistit bezpečnost pro vozidla, chodce a další účastníky silničního provozu. Stát chce podporovat nejpokročilejší testy autonomních systémů a stát se světovým lídrem v oblasti samořiditelných vozidel.

Ambiciózní plán má ovšem skutečně šibeniční termín. Autonomní vozidla potřebují ještě roky testování, podle většiny analytiků funkční v roce 2021 nebudou ani zdaleka – rozhodně ne na takové úrovni, aby se mohly účastnit běžného provozu. Je nutné překonat řadu překážek, mj. spolehlivost nebo etické souvislosti.

Pravidla pro testování vozidel na silnicích za běžného provozu pochází z roku 2015 a týkají se i autonomních systémů; nyní jsou tato pravidla aktualizovaná, aby reflektovala potřeby firem, ale zároveň byla bezpečná. Novinka mimo jiné dá podnikům za povinnost o testování vozů informovat záchranné složky státu a další relevantní autority v oblasti.

Samořiditelným vozům věnuje Velká Británie značnou pozornost a dává najevo, že si chce v novém odvětví vybudovat silnou pozici. Může však narazit na řadu problémů; prvním je poněkud neblahá historie britského automobilismu – většinu britských značek odkoupily zahraniční společnosti, další v současnosti často nevyrábí automobily anebo se sestavují mimo Spojené království. Výjimkou je třeba JaguarAston Martin nebo Bentley (který je členem skupiny Volkswagen Group, ale částečně autonomní); jenže tyto společnosti zase nejsou nikterak aktivní na poli autonomních vozidel, na rozdíl od německých, amerických, japonských nebo francouzských značek.

Další problém může představovat odliv technologických firem způsobený brexitem, je však příliš brzy skutečný efekt předvídat, záleží také na dohodách, které země s Evropskou unií dohodne.

V případě úspěchu, ač se zdá nyní docela nepravděpodobný, se však může Velká Británie vyšvihnout na zajímavou pozici a skutečně přilákat řadu velkých a bohatých investorů. Je to trochu hazard, ale upřímně – co teď může Spojené království ztratit?



Články z rubriky

Canalys Channels Forum 2019: Čína se stane lídrem v AI"

CEO společnosti Canalys Steve Brazier přinesl na každoroční konferenci velmi zajímavou předpověď.
více »


Umělá inteligence již není nedostupné sci-fi"

Investice do umělé inteligence a její budoucí využití plánuje v různých oblastech více než 60 % českých firem, ukázala krátká studie EY a Hospodářské komory České republiky. Polovina dotázaných firem...
více »


Cisco inovuje kontaktní centra, budou využívat umělou inteligenci a strojové učení"

Cisco hodlá využít nedávných akvizic společností Accompany, Voicea a CloudCherry, které se zabývají umělou inteligencí, k vybudování kontaktních center příští generace. Zároveň představila nové funkce...
více »


RICAIP: Česko jako centrum Průmyslu 4.0 v Evropě"

Výzkumné a inovační centrum pro pokročilou průmyslovou výrobu, v angličtině Research and Innovation Centre on Advanced Industrial Production – RICAIP. Cílem je udělat z ČR zemi, která bude v popředí výzkumu...
více »


Atos BullSequana: Nový superpočítač už má několik klientů"

Atos, jeden z mála specializovaných výrobců superpočítačů, představil nejnovější model BullSequana XH2000.
více »


Související články


Tagy

Samořiditelné automobily autonomní vozy automobilky IT brexit Velká Británie etika testování trh

Komentáře