Umělá inteligence již není nedostupné sci-fi

Umělá inteligence | |

Umělá inteligence již není nedostupné sci-fi

Investice do umělé inteligence a její budoucí využití plánuje v různých oblastech více než 60 % českých firem, ukázala krátká studie EY a Hospodářské komory České republiky. Polovina dotázaných firem považuje zvyšování produktivity za jeden z hlavních přínosů AI. Brzdí ji však nedostatek kvalifikovaného personálu.


Každá druhá firma, oslovená v krátké studii poradenské společnosti EY a Hospodářské komory České republiky, považuje za největší přínos umělé inteligence zvýšení produktivity a snížení nákladů. Do konce letošního roku bude do nástrojů umělé inteligence investovat 76 % firem, které plánují jejich implementaci. Zaměří se hlavně na počítačové virtualizace a simulace a analýzy dat. Spojení umělé inteligence a big dat umožní lépe přizpůsobit sdělení určené konkrétním zákazníkům.

Každý druhý respondent si pod pojmem umělá inteligence představuje nástroje simulující lidské chování a rozhodování (48 %).

Koncept využití umělé inteligence a analýzy interních a externích dat (Big data) má velký potenciál při interakci s koncovými zákazníky. Techniky strojového učení mohou v datech odhalit vzory chování, jenž prodejcům umožňují lépe oslovit konkrétní skupinu zákazníků s personalizovanou nabídkou zboží a služeb.

„Firmy získávají obrovské množství dat o zákaznickém chování z různých zdrojů jako např. nákupní statistiky, průzkumy či on-line interakce. Tato data jsou často nekonzistentní a opravdu velká a pro jejich zpracování velmi efektivně pomáhá využití umělé inteligence, která je schopná pomoci s tříděním, testováním a porovnáváním těchto informací. Cílem využití umělé inteligence v komerčních procesech je pomoci s nastavením co nejefektivnější strategie pro konkrétní zákazníky,“ uvádí Lenka Vaněk, manažerka oddělení podnikového poradenství společnosti EY.

„V nadcházejících letech by mělo nákupní oddělení plnit strategičtější roli a mít větší rozhodovací pravomoci, jelikož zodpovídá za velkou část výdajů společnosti. Pro dosažení tohoto úkolu je nevyhnutelné podporovat nové dovednosti, které pomohou nákupním týmům maximálně zužitkovat data v reálném čase, změnit procesní nastavení a také využít nejmodernější technologie včetně umělé inteligence. A právě osvojením a vhodným využitím umělé inteligence, blockchainu, pokročilé analytiky a cloudových či mobilních řešení může nákupní oddělení získat konkurenční výhodu,“ říká Jana Beniaková, manažerka oddělení podnikového poradenství společnosti EY.

Investice do umělé inteligence se dotýká rozličných procesů v podnikání a přínos AI lze proto spatřit v různých oblastech. Mezi útvary, které zatím nejvíce využívají umělou inteligenci, patří supply chain včetně nákupu (28 %), výzkum a vývoj (17 %), prodej (13 %) a oddělení kontroly procesů (11 %). Oblasti, které potenciál AI zatím využívají méně, jsou v českém prostředí marketing, finance i lidské zdroje.

Více něž 60 % respondentů se chystá implementovat nástroje umělé inteligence. Většina firem, které v příštích 5 letech investici plánují, hodlá alokovat více než 10 % celkových investičních nákladů.

„I přes to, že už investice ve firmách vidíme, v průměru jsou v českém průmyslu poměrně malé a představují spíše izolované příklady inovací, než celkový a integrovaný přístup. Tyto investice, zatím až na výjimky, nezahrnují pohled na auditovatelnost a bezpečnost fungování výsledků, které AI přináší nebo přinášet bude,“ říká Petr Knap, vedoucí partner EY divize consultingu v České republice.   

V největší míře plánují investice ještě do konce roku 2019 (76 % firem, které hodlají AI implementovat), případně v nejbližších dvou letech. Investice chtějí zaměřit na počítačovou virtualizaci a simulaci (14 %), analýzu interních dat (13 %), plně autonomní či kolaboratorní roboty (12 %) a strojové dotazování (7 %).

Za největší přínos AI české firmy považují zvýšení produktivity (49 %) a také snížení nákladů (30 %). Pomocí implementace chtějí společnosti docílit i větší flexibility výroby (19 %). Jednou z největších překážek pro respondenty představuje nedostatek kvalifikovaného personálu (33 %). Pro implementaci umělé inteligence respondenti nejvíce využívají interní lidské zdroje, případně své zaměstnance rekvalifikují.

„Takový postup ale nebývá příliš efektivní, související investiční náklady se nemusí vždy vyplatit třeba i jen kvůli odchodu kvalifikovaného personálu ke konkurenci. Velkou příležitostí je v tomto směru např. partnerství s akademickou sférou. Na státu je pak nastavení dostatečně motivačního prostředí nejen pro podnikatele, ale i pro univerzity a výzkumná pracoviště,“ říká Karina Kubelková, hlavní analytička Hospodářské komory ČR.

V souvislosti s umělou inteligencí firmy v příštích pěti letech neočekávají nárůst současného počtu zaměstnanců. Plánují spíše obměnu zaměstnanců v souvislosti s vývojem kvalifikačních požadavků firmy. Zároveň společnosti nepředpokládají ve svém oboru takové změny, aby měnily svůj obchodní model, případně nutnost této změny zatím nedokáží posoudit.


Úvodní foto: Fotolia @ willyam


Články z rubriky

Lepší protézy pro chůzi v nerovném terénu díky umělé inteligenci"

Nejde jen o hardware – důležitý je i způsob, jakým protézy interagují s lidským tělem, tj. software.
více »


AI pomáhá předpovídat vedlejší účinky chemoterapie"

Rakovina je bohužel nedílnou součástí lidské existence a naneštěstí i života mnoha z nás. Umělá inteligence a strojové učení ale mohou obzvláště v této oblasti pomoci.
více »


Vyšší management se zaměřuje na AI, pro podniky je klíčový, tvrdí průzkum Appen"

Nový průzkum od firmy Appen potvrdil, že pro vyšší management je AI důležitým, ba dokonce klíčovým tématem.
více »


Mozek jako úsporná neuronová síť"

Sofistikované systémy umělé inteligence, obzvláště ty založené na neuronových sítích, už z podstaty věci simulují lidský mozek. Vědci se dlouhodobě pokouší tuto podobnost ještě zvýraznit a stvořit...
více »


NTT: Zákazníci od firem očekávají individuální přístup a konzistentní komunikaci"

Zásadním problémem společností je podle NTT to, že se zákaznickou zkušeností pracují izolovaně a spolupráce napříč jednotlivými odděleními firmy probíhá pouze částečně. Pomoci by mohla umělá inteligence.
více »


Související články


Tagy

umělá inteligence firma pracovní trh firmy průzkum AI

Komentáře