Podniková AI – Etická odpovědnost leží v rukou podniků

Umělá inteligence | |

Podniková AI – Etická odpovědnost leží v rukou podniků

Přemýšlení nad etikou umělé inteligence není pouze prací pro vědce, ale i pro samotné firmy. Obzvláště, když patří mezi lídry inovací nebo rychle následují nejnovější trendy.


Vládní regulace a zákony mezinárodních společenství trvají roky, než se skutečně vytvoří, implementují a začnou fungovat.

Jak se ovšem AI dostává do každodenního používání – a to už se skutečně děje – je diskuze o etice umělé inteligence a o tom, jak ji využívat, velmi důležitá. A to hlavně proto, že tato zodpovědnost stojí na firmách, které ji vyvíjí a implementují.

 

Ožehavé otázky s technologickým podtextem

Etické důsledky nejsou v tomto případě pouze jakousi filosofickou diskuzí nad něčím, co by mohlo být, ale reálně nikdy nebude. Jak jsme psali už ve včerejším textu, AI revoluce není jen prázdným pojmem. AI startupů v USA, Evropě a Asii je obrovské množství a vznikají další (viz studie CBInsights) a přestože jsou projekty umělé inteligence dosud převážně omezeny právě na startupy a na velké společnosti typu Microsoft či IBM, nebude to tak na dlouho.

AI v rukou společností také není zdaleka omezena jakýmisi zastaralými sci-fi premisami typu zákonů robotiky Isaaca Asimova. Spíše je dobré připomenout mediálně známý případ z října 2017, kdy Saúdská Arábie dala čestné občanství robotovi Sophia. Ačkoliv se jednalo zcela jednoznačně pouze o propracovaný marketingový tah, ukazuje skutečné problémy budoucích let: je vůbec správné a rozumné vytvářet roboty podobné člověku? A pokud už budou podobní člověku, bude také nutné s nimi jako s lidmi jednat?

Je nutné nezapomenout také na to, že nové technologie vždy vyvolávají strach, a za strachem jde ruku v ruce nedůvěra. Vypracovat si důvěru k algoritmům u veřejnosti nebude až tak těžké, neboť je nevidí; u robotů a umělé inteligence v přístrojích je to těžší, neboť je dobře vnímatelná.

Dobře se to zatím daří u virtuálních asistentů, i třeba v podobě zařízení chytré domácnosti jako je Amazon Echo či Google Home. Tyto přístroje jsou ovšem malé, neškodné, snadno zapadnou a především – virtuální asistenti v nich rozhodně nezní jako lidé, netváří se tak a při otázkách otevřeně říkají, že jsou pouze omezenou umělou inteligencí.

 

Výbušné je také zdravotnictví

Významný problém bude také ve zdravotnické AI a celkově u pokročilých technologií v lékařské péči. Ač to tak na první pohled nevypadá, eticky sporných záležitostí, obzvláště pro věřící a nábožensky aktivní část populace, je tu mnoho a jestliže firmy chtějí naplno využít potenciál umělé inteligence v této oblasti, je jednoznačně nutné věnovat se jim již nyní.

Nemluvíme nyní jen o klonování nebo genetických modifikacích; stačí se podívat, jaké pozdvižení vyvolává výzkum kmenových buněk. Obvinění z toho, že si lidstvo „hraje na Boha“ a zaobírá se tím, čím nemá, na sebe nenechá dlouho čekat.

Kromě eticky správného postupu firem – mimo jiné vysvětlování svých kroků veřejnosti, spolupráce s univerzitami a vědeckými pracovníky či pečlivé rozvážení svých kroků – je rovněž nutné zlepšení vzdělání společnosti, která poté lépe technologie AI pochopí.

S tím už však bohužel podniky příliš nepohnou.


Úvodní foto: © NesaCera - Fotolia.com


Články z rubriky

Pět trendů budoucích let podle Accenture"

Společnost Accenture každoročně vydává studii, ve které poukazuje na technologické trendy, jenž podle ní budou určovat vývoj v dalším období. Nejinak tomu je i v roce 2020.
více »


Úspěšná implementace AI bude nezbytným předpokladem působení na trhu finančních služeb"

Hlavními překážkami implementace AI jsou podle více než 80 % vedoucích pracovníků kvalita dat, dostupnost údajů a nedostatek kvalifikovaných pracovníků. Respondenti průzkumu odhadují, že ubude 336 tisíc...
více »


Vyšel nový Computerworld 03/2020"

Hlavním tématem čísla je umělá inteligence. Kromě jiného se podíváme na vhodné programovací jazyky a také vybrané produkty a služby AI na našem trhu.
více »


EY: 64 % finančních podniků plánuje do dvou let zavést umělou inteligenci"

Celkem 77 % účastníků studie spatřuje ve využívání umělé inteligence prostředek k naplnění strategických cílů podniku, bezmála dvě třetiny ji plánují v horizontu dvou let zavést.
více »


VPGC Forum 2020: Strategie kybernetické bezpečnosti v době AI a 5G"

Jaké přínosy a hrozby očekávat od nastupujících AI a 5G technologií a jak jejich dopadům přizpůsobit kyberbezpečnostní strategii? Proč investovat do pokročilé kybernetické bezpečnosti, když „nevydělává...
více »


Související články


Tagy

Umělá inteligence etika studie regulace podniková AI AI virtuální asistenti zdravotnická informatika

Komentáře