Nahradí umělá inteligence právníky a koncipienty?

Umělá inteligence | |

Nahradí umělá inteligence právníky a koncipienty?

Australská společnost zaměřená na vývoj právně-poradenských technologií Smarter Drafter si vybrala neobvyklý cíl zájmu: virtuální asistentku Alexu od Amazonu.


Cílem této inovativní spolupráce je vytvoření prototyp virtuálního právního poradce, schopného vytvořit závazné a kvalitně vypracované dokumenty, a to okamžitě.

Jde o jednu z dovedností Alexy vytvořených třetí stranou, tzv. Skills. Využívá umělou inteligence Real Human Reasoning, kterou už dříve vyvinula ta samá společnost. Uživatele se zeptá na otázky, které by mu položil skutečný advokát či notář, a následně vypracuje právní dokument, který bere v úvahu kontext, fakta, místní zákony, zvyklosti i precedenty. Pokládání otázek a vypracování dokumentu trvá několik minut, dokument je následně odeslán na vybraný e-mail.

Adam Long, generální ředitel firmy k tomu řekl, že virtuální právníci mohou pro lidské právníky představovat problém – ztrátu zaměstnání.

„Rozhodovací procesy zkušených právníků jsme do velkých detailů analyzovali a následně vytvořili nástroj, který bude schopen fungovat na úrovni lidského právníka. Právníci už nyní delegují zpracovávání dokumentů jiným odborníkům – nyní to za ně zvládne software, rychle a bez lidských chyb. Nyní testujeme, zda by něco podobného šlo převést přímo do rukou uživatele,“ popsal.

Smarter Drafter už obdobnou technologii implementoval ve více než 150 právnických firmách po celé Austrálii, ale v současnosti je dostupná pouze certifikovaným právníkům. Na funkční integraci s Alexou si ještě bude nutné počkat, ale podle Longa už jen několik málo měsíců.

CEO firmy také dodal, že nástroj zatím neprošel Turingovým testem; v blízké budoucnosti však vidí možnost, že by živí právníci aktivně spolupracovali s virtuálními kolegy řízenými umělou inteligencí. Tito digitální spolupracovníci by jej mohli podporovat, vyřizovat za něj hovory, zpracovávat dokumenty a podobně. Ve finále by klient ani nemusel vědět, zda mluví s počítačem nebo s člověkem.

To je samozřejmě eticky sporná záležitost – člověk by si asi měl být vědom, zda jedná se strojem či živou osobou; to se však dá relativně jednoduše vyřešit třeba úvodním pozdravem.

Právo v Commonwealthu je odlišné od práva evropského; podobné metody by jistě fungovaly i zde, budou ale potřebovat další úpravy, pravděpodobně v řádu mnoha měsíců až let.


Úvodní foto: phonlamaiphoto


Články z rubriky

Deloitte: Mezi technologické trendy letošního roku patří „emoční“ AI a etické křižovatky"

Společnosti v roce 2020 začnou rozšiřovat své systémy o emoční prvky strojového učení, které dokážou rozpoznat momentální emoční stav uživatele. Zároveň si budou muset dát pozor, aby se pro ně technologie...
více »


O2 chce osedlat umělou inteligenci"

Operátor se v rámci centra Dataclair.ai zaměří na pokročilé zpracování big dat, strojové učení a práci s neuronovými sítěmi.Využití umělé inteligence vidí O2 nejen v telekomunikacích, ale třeba také...
více »


Internet věcí potřebuje vestavěné bezpečnostní standardy"

Když si kupujete žárovku, víte, jestli má vhodný závit, jak energeticky úsporná je a poznáte, odkud pochází. U chytré žárovky nemáte ale ani tušení, jak dobře zabezpečená je a zda to není jen bezpečnostní...
více »


Jaký jste člověk? To posoudí AI"

Sledování státem a společnostmi už nepatří mezi ty nejhorší sci-fi představy. Daleko nebezpečnější totiž umí být realita, v tomto případě algoritmy umělé inteligence, které shrnou vše, co jste kdy...
více »


Digitalizace v kráse pokračuje: L'Oréal představil 3v1 řešení pro domácnosti – s umělou inteligencí"

Inteligentní systém umělé inteligence vytváří personalizovaná řešení na péči o pokožku, rtěnku a podobně.
více »


Související články


Tagy

umělá inteligence právo advokacie Alexa Amazon Turingův test virtuální asistenti

Komentáře