Nahradí umělá inteligence právníky a koncipienty?

Umělá inteligence | |

Nahradí umělá inteligence právníky a koncipienty?

Australská společnost zaměřená na vývoj právně-poradenských technologií Smarter Drafter si vybrala neobvyklý cíl zájmu: virtuální asistentku Alexu od Amazonu.


Cílem této inovativní spolupráce je vytvoření prototyp virtuálního právního poradce, schopného vytvořit závazné a kvalitně vypracované dokumenty, a to okamžitě.

Jde o jednu z dovedností Alexy vytvořených třetí stranou, tzv. Skills. Využívá umělou inteligence Real Human Reasoning, kterou už dříve vyvinula ta samá společnost. Uživatele se zeptá na otázky, které by mu položil skutečný advokát či notář, a následně vypracuje právní dokument, který bere v úvahu kontext, fakta, místní zákony, zvyklosti i precedenty. Pokládání otázek a vypracování dokumentu trvá několik minut, dokument je následně odeslán na vybraný e-mail.

Adam Long, generální ředitel firmy k tomu řekl, že virtuální právníci mohou pro lidské právníky představovat problém – ztrátu zaměstnání.

„Rozhodovací procesy zkušených právníků jsme do velkých detailů analyzovali a následně vytvořili nástroj, který bude schopen fungovat na úrovni lidského právníka. Právníci už nyní delegují zpracovávání dokumentů jiným odborníkům – nyní to za ně zvládne software, rychle a bez lidských chyb. Nyní testujeme, zda by něco podobného šlo převést přímo do rukou uživatele,“ popsal.

Smarter Drafter už obdobnou technologii implementoval ve více než 150 právnických firmách po celé Austrálii, ale v současnosti je dostupná pouze certifikovaným právníkům. Na funkční integraci s Alexou si ještě bude nutné počkat, ale podle Longa už jen několik málo měsíců.

CEO firmy také dodal, že nástroj zatím neprošel Turingovým testem; v blízké budoucnosti však vidí možnost, že by živí právníci aktivně spolupracovali s virtuálními kolegy řízenými umělou inteligencí. Tito digitální spolupracovníci by jej mohli podporovat, vyřizovat za něj hovory, zpracovávat dokumenty a podobně. Ve finále by klient ani nemusel vědět, zda mluví s počítačem nebo s člověkem.

To je samozřejmě eticky sporná záležitost – člověk by si asi měl být vědom, zda jedná se strojem či živou osobou; to se však dá relativně jednoduše vyřešit třeba úvodním pozdravem.

Právo v Commonwealthu je odlišné od práva evropského; podobné metody by jistě fungovaly i zde, budou ale potřebovat další úpravy, pravděpodobně v řádu mnoha měsíců až let.


Úvodní foto: phonlamaiphoto


Články z rubriky

Neuronová poezie. Básně algoritmy stále neumí"

Šlo by pokročilé zpracování přirozeného jazyka (NLP) použít pro reprodukci pokročilých psaných textů a poezie?
více »


Odkud přijdou další koronaviry? Strojové učení pomáhá identifikovat zdroje nákazy"

Výzkum Liverpoolské univerzity naznačuje, jak by se budoucí koronaviry mohly přenést ze zvířat na člověka a dále se šířit populací.
více »


Vnímání vlastních končetin u robotů"

Jedním ze stále nedořešených problémů, které brání rozšíření sériové výrobě „inteligentních“ robotů, je nedostatečně rozvinuté rozpoznávání obrazu. Robot si kupříkladu musí být vědom svého...
více »


AI dokáže objektivizovat toleranci bolesti v lidech"

Může umělá inteligence eliminovat nerovnosti v poskytované zdravotní péči?
více »


Vyšel Computerworld 2/2021"

V aktuálním vydání magazínu jsme se věnovali umělé inteligenci a strojovému učení, analytice v edge computingu, řízení pracovní síly a vzniku evropské satelitní sítě. A také jsme vyhlásili první finalisty...
více »


Související články


Tagy

umělá inteligence právo advokacie Alexa Amazon Turingův test virtuální asistenti

Komentáře