Nahradí umělá inteligence právníky a koncipienty?

Umělá inteligence | |

Nahradí umělá inteligence právníky a koncipienty?

Australská společnost zaměřená na vývoj právně-poradenských technologií Smarter Drafter si vybrala neobvyklý cíl zájmu: virtuální asistentku Alexu od Amazonu.


Cílem této inovativní spolupráce je vytvoření prototyp virtuálního právního poradce, schopného vytvořit závazné a kvalitně vypracované dokumenty, a to okamžitě.

Jde o jednu z dovedností Alexy vytvořených třetí stranou, tzv. Skills. Využívá umělou inteligence Real Human Reasoning, kterou už dříve vyvinula ta samá společnost. Uživatele se zeptá na otázky, které by mu položil skutečný advokát či notář, a následně vypracuje právní dokument, který bere v úvahu kontext, fakta, místní zákony, zvyklosti i precedenty. Pokládání otázek a vypracování dokumentu trvá několik minut, dokument je následně odeslán na vybraný e-mail.

Adam Long, generální ředitel firmy k tomu řekl, že virtuální právníci mohou pro lidské právníky představovat problém – ztrátu zaměstnání.

„Rozhodovací procesy zkušených právníků jsme do velkých detailů analyzovali a následně vytvořili nástroj, který bude schopen fungovat na úrovni lidského právníka. Právníci už nyní delegují zpracovávání dokumentů jiným odborníkům – nyní to za ně zvládne software, rychle a bez lidských chyb. Nyní testujeme, zda by něco podobného šlo převést přímo do rukou uživatele,“ popsal.

Smarter Drafter už obdobnou technologii implementoval ve více než 150 právnických firmách po celé Austrálii, ale v současnosti je dostupná pouze certifikovaným právníkům. Na funkční integraci s Alexou si ještě bude nutné počkat, ale podle Longa už jen několik málo měsíců.

CEO firmy také dodal, že nástroj zatím neprošel Turingovým testem; v blízké budoucnosti však vidí možnost, že by živí právníci aktivně spolupracovali s virtuálními kolegy řízenými umělou inteligencí. Tito digitální spolupracovníci by jej mohli podporovat, vyřizovat za něj hovory, zpracovávat dokumenty a podobně. Ve finále by klient ani nemusel vědět, zda mluví s počítačem nebo s člověkem.

To je samozřejmě eticky sporná záležitost – člověk by si asi měl být vědom, zda jedná se strojem či živou osobou; to se však dá relativně jednoduše vyřešit třeba úvodním pozdravem.

Právo v Commonwealthu je odlišné od práva evropského; podobné metody by jistě fungovaly i zde, budou ale potřebovat další úpravy, pravděpodobně v řádu mnoha měsíců až let.



Články z rubriky

Přitáhne umělá inteligence do IT více žen?"

Informační technologie jsou stále velmi mužské, jak v univerzitním prostředí, tak ve firmách. Éra AI by však mohla status quo trochu pozměnit.
více »


Australské vlaky jsou vybaveny snímači a kamerami, vrhají se do strojového učení"

Skupina vlaků ze Sydney získala inteligentní software vytvořený týmy z firem Downer EDI a Microsoft Azure. Systém má sledovat technický stav souprav a pomáhat s rozhodnutími na základě dat.
více »


G Suite od Googlu nabízí rozsáhlé inovace včetně podpory AI"

Google představil několik vylepšení on-line kancelářského balíku G Suite. Jejich smyslem je především zvýšení efektivity práce, lepší propojení s externími spolupracovníky a více kontroly nad firemními...
více »


Nejnovější trendy mezi autonomními dopravními prostředky"

Mezi hlavní technologické trendy pro rok 2019 patří autonomní zařízení, které využívají umělou inteligenci k přirozenější interakci s okolním prostředím.
více »


Etické potíže AI se prohlubují, Google po týdnu rozpustil etickou komisi"

Podle informací amerického deníku Vox se po pouhém týdnu fungování Google rozhodl zrušit vlastní externí etickou komisi, která dohlížela na jeho fungování. To není dobrý signál.
více »


Související články


Tagy

umělá inteligence právo advokacie Alexa Amazon Turingův test virtuální asistenti

Komentáře