Jaký jste člověk? To posoudí AI

Umělá inteligence | |

Jaký jste člověk? To posoudí AI

Sledování státem a společnostmi už nepatří mezi ty nejhorší sci-fi představy. Daleko nebezpečnější totiž umí být realita, v tomto případě algoritmy umělé inteligence, které shrnou vše, co jste kdy dali na internet nebo co o vás vědí sociální sítě. Je toho hodně.


Jaká je vaše povaha? Zdá se, že právě to zajímá třeba Airbnb předtím, než vám dovolí pronajímat prostory. Posuzuje to AI dle vašich příspěvku na Facebooku, Instagramu a Twitteru.

Je to vlastně zcela primitivní proces: Systém vypustí na sociální sítě, algoritmus proběhne a následně vyhodnotí výsledky. Pro uživatele neexistuje ani obrana ani možnost obrany – protože o tom vůbec nemusí vědět.

Airbnb tak zřejmě bude v budoucnu přisuzovat jednotlivým členům sítě skóre důvěryhodnosti; týkat se bude navíc, zdá se, nejen sociálních sítí, ale i dat různě sesbíraných z online prostoru nebo třeba trestního rejstříku.

Sledování sice s umělou inteligentní, ale neinteligentně

Technologii vyvinula firma Trooly, které Airbnb odkoupilo před třemi lety. Tato společnost vytvořila na AI založený „nástroj, který by predikoval důvěryhodné vztahy a interakce“.

Software určuje skóre uživatele v závislosti na povahových vlastnostech, zřejmě odkoukaných z příspěvků na sociálních sítích. Údajně ale také software hledá stopy po občanských žalobách; Airbnb by se tak mohla bránit uživatelům, u nichž tuší, že by mohli společnost za něco žalovat (relevantní hlavně pro trh v USA).

Airbnb využití softwaru nepotvrdilo ani nevyvrátilo.

Je nepravděpodobné, že by podobnou umělou inteligenci nasazovala pouze tato jedna firma; je možné, že už dnes jde o relativně běžnou praxi – jen o ní nevíme, protože nemáme jak. Je pravda, že prozatím bude toto sledování behaviorálních zvyků člověka na internetu zřejmě značně omezeno hlavně na oblast Spojených států, nicméně je jen otázka času, než se něco takového stane běžným i v Evropě. Už nyní mohou mít někteří lidé problém, když žádají o práci ve větší firmě a HR oddělení najde nedobré příspěvky, fotografie či videa na internetu obecně nebo na sociálních sítích zájemce.

Problémem je – kromě samotného principu tohoto AI poháněného sledování – to, že takto sesbíraná data mohou být značně nedůvěryhodná. Někteří lidé vedou zdánlivě spořádaný online život, ale mají falešné účty, na kterých si vybíjí své komplexy. Další mohou vypadat jako vlivní a bohatí influenceři, ale jde jen o pečlivě budovanou image, která vůbec neodpovídá realitě.

A konečně, někteří zkrátka jen mají jiné zvyky v online prostoru, než v běžném životě, což je něco zcela normálního.

Šance, že vás AI špehuje a analyzuje je vysoká. Šance, že to dělá správně, už je nižší.


Úvodní foto: @ Laurent - Fotolia.com


Články z rubriky

Gartner: Přes dvě třetiny rutinní práce manažerů do roku 2024 zvládne AI"

Umělá inteligence, virtuální asistenti a chatboti si rychle nacházejí cestu na pracoviště. Nové technologie vedle usnadnění práce manažerům představují významnou příležitost i pro osoby se zdravotním...
více »


Blockchain proti fake news"

Blockchain by mohl fungovat jako nová metoda boje proti dezinformacím, a to pomocí sledování metadat spojovaných s obsahem publikovaným na internetu.
více »


Jak efektivněji nabíjet samořiditelné elektrovozy? Řešením může být hluboké učení"

Budoucnost přepravy spočívá v autonomních vozidel poháněných bateriemi, přinejmenším to tak zatím vypadá.
více »


Algoritmus strojového učení dokáže předvídat budoucí nákupy uživatelů a jejich oblíbenou značku"

Vědci z Tokijské univerzity úspěšně vytvořili algoritmus, který dokáže správně předvídat budoucí nákupy uživatelů.
více »


Deloitte: V roce 2020 budou v ICT rezonovat umělá inteligence, virtuální realita a IoT"

Cloudové služby, AI nebo mobilní sítě páté generace jsou hlavními tématy, o nichž se podle odborníků bude letos mluvit. Světové vlády se připravují na řešení pro chytrá města, jsou připravené do nich...
více »


Související články


Tagy

AI inflluenceři umělá inteligence algoritmy software USA Evropa sledování soukromí sociální sítě Facebook Instagram

Komentáře