Jaký jste člověk? To posoudí AI

Umělá inteligence | |

Jaký jste člověk? To posoudí AI

Sledování státem a společnostmi už nepatří mezi ty nejhorší sci-fi představy. Daleko nebezpečnější totiž umí být realita, v tomto případě algoritmy umělé inteligence, které shrnou vše, co jste kdy dali na internet nebo co o vás vědí sociální sítě. Je toho hodně.


Jaká je vaše povaha? Zdá se, že právě to zajímá třeba Airbnb předtím, než vám dovolí pronajímat prostory. Posuzuje to AI dle vašich příspěvku na Facebooku, Instagramu a Twitteru.

Je to vlastně zcela primitivní proces: Systém vypustí na sociální sítě, algoritmus proběhne a následně vyhodnotí výsledky. Pro uživatele neexistuje ani obrana ani možnost obrany – protože o tom vůbec nemusí vědět.

Airbnb tak zřejmě bude v budoucnu přisuzovat jednotlivým členům sítě skóre důvěryhodnosti; týkat se bude navíc, zdá se, nejen sociálních sítí, ale i dat různě sesbíraných z online prostoru nebo třeba trestního rejstříku.

Sledování sice s umělou inteligentní, ale neinteligentně

Technologii vyvinula firma Trooly, které Airbnb odkoupilo před třemi lety. Tato společnost vytvořila na AI založený „nástroj, který by predikoval důvěryhodné vztahy a interakce“.

Software určuje skóre uživatele v závislosti na povahových vlastnostech, zřejmě odkoukaných z příspěvků na sociálních sítích. Údajně ale také software hledá stopy po občanských žalobách; Airbnb by se tak mohla bránit uživatelům, u nichž tuší, že by mohli společnost za něco žalovat (relevantní hlavně pro trh v USA).

Airbnb využití softwaru nepotvrdilo ani nevyvrátilo.

Je nepravděpodobné, že by podobnou umělou inteligenci nasazovala pouze tato jedna firma; je možné, že už dnes jde o relativně běžnou praxi – jen o ní nevíme, protože nemáme jak. Je pravda, že prozatím bude toto sledování behaviorálních zvyků člověka na internetu zřejmě značně omezeno hlavně na oblast Spojených států, nicméně je jen otázka času, než se něco takového stane běžným i v Evropě. Už nyní mohou mít někteří lidé problém, když žádají o práci ve větší firmě a HR oddělení najde nedobré příspěvky, fotografie či videa na internetu obecně nebo na sociálních sítích zájemce.

Problémem je – kromě samotného principu tohoto AI poháněného sledování – to, že takto sesbíraná data mohou být značně nedůvěryhodná. Někteří lidé vedou zdánlivě spořádaný online život, ale mají falešné účty, na kterých si vybíjí své komplexy. Další mohou vypadat jako vlivní a bohatí influenceři, ale jde jen o pečlivě budovanou image, která vůbec neodpovídá realitě.

A konečně, někteří zkrátka jen mají jiné zvyky v online prostoru, než v běžném životě, což je něco zcela normálního.

Šance, že vás AI špehuje a analyzuje je vysoká. Šance, že to dělá správně, už je nižší.


Úvodní foto: @ Laurent - Fotolia.com


Články z rubriky

Potvrzeno, Nvidia kupuje britský Arm za 40 miliard dolarů"

Ačkoliv akvizice Armu znamená pro Nvidia především snazší vstup na pole mobilních procesorů, kde dosud nebyla příliš aktivní, pustí se také do stavby superpočítačů (s níž má Nvidia bohaté zkušenosti)...
více »


Strojové učení se stává dostupným díky open source"

Se zrychlující se digitalizací shromažďují firmy stále větší množství dat. Podívat se na ně očima stroje pak může přinést větší vhled do vlastního byznysu i objevování nečekaných příležitostí....
více »


Microsoft vyvíjí nové technologie na detekci deepfake videí"

Deepfake videa, velmi věrohodně vypadající videa, která upravují obsah tak, aby seděl do kontextu, který tvůrce chce, jsou velkým problémem moderního digitálního světa.
více »


Globální investice do AI se do čtyř let zdvojnásobí"

V letošním roce by výdaje na umělou inteligenci měly dosáhnout 50,1 miliardy dolarů. Největší zájem o technologie související s umělou inteligencí má maloobchod a bankovnictví, dvě třetiny investic ale...
více »


USA zvýšily státní výdaje na AI o 30 %, investuje i zbytek světa"

Přes všechny politické, zdravotnické a všelijaké další události tato zpráva vcelku zapadla, ale svět na umělou inteligenci nezapomněl; ba naopak.
více »


Související články


Tagy

AI inflluenceři umělá inteligence algoritmy software USA Evropa sledování soukromí sociální sítě Facebook Instagram

Komentáře