Deloitte: Mezi technologické trendy letošního roku patří „emoční“ AI a etické křižovatky

Umělá inteligence | |

Deloitte: Mezi technologické trendy letošního roku patří „emoční“ AI a etické křižovatky

Společnosti v roce 2020 začnou rozšiřovat své systémy o emoční prvky strojového učení, které dokážou rozpoznat momentální emoční stav uživatele. Zároveň si budou muset dát pozor, aby se pro ně technologie nestaly dvousečnou zbraní.


Studie společnosti Deloitte s názvem Deloitte Tech Trends 2020naznačuje, že letos výrazně stoupne role IT architektů a „emoční“ umělé inteligence. Firmy se rovněž budou při zaváděných technologických řešení více potýkat s etickými dilematy.

IT architekti jsou ve firmách zodpovědní za design a implementaci technologických infrastruktur, nicméně 54 % firem dle Deloittu hlásí na této pozici mezery ve zkušenostech nebo počtu lidí. Pouze desetina firem má ve svém týmu systémových architektů dostatek.

Firmy si začínají uvědomovat, že správná podniková architektura, od obchodní architektury přes architekturu informačních systémů až po technologickou architekturu, bude důležitější než kdy dřív,“ říká Štěpán Húsek, partner technologického poradenství Deloitte.

Role IT architektů je dnes klíčová pro udržení kroku s technologickým rychlíkem, který nabourává dosavadní pravidla v podnikání. Mladí hráči na trhu to už pochopili a mají tak momentálně konkurenční výhodu,“ dodává.

IT rozvíří emoce

Deloitte dále uvádí, že odpovědí na poptávku po technologiích, které více rozumějí lidem, bude v roce 2020 „emoční“ umělá inteligence. Mnoho společností tak zavede emoční prvky strojového učení, které k rozpoznávání hlasu a tváře přidají i rozpoznávání momentálního emočního stavu uživatele.

K měření emoční odezvy zákazníka budou dle firmy používány metody jako jsou např. Eye-tracking nebo Facial Coding. Deloitte dodává, že nové technologie je možné vyzkoušet v moderní UX Lab společnosti.

Organizace napříč celým světem podle společnosti stojí také na etické křižovatce. Technologie totiž stále výrazněji mění byznys jako celek, a proto mohou být pro firmy dvousečnou zbraní z hlediska reputace.

Firmy dnes k budování důvěry nepřistupují jako k nástroji PR, ale jako k zásadnímu pilíři své značky a celého byznysu. Budou tak vytvářeny procesy, které pomohou k zodpovězení etických otazníků kolem nových technologií, “ shrnuje Húsek.

Zdroj: Deloitte


Úvodní foto: j-mel @ fotolia.com


Články z rubriky

Potvrzeno, Nvidia kupuje britský Arm za 40 miliard dolarů"

Ačkoliv akvizice Armu znamená pro Nvidia především snazší vstup na pole mobilních procesorů, kde dosud nebyla příliš aktivní, pustí se také do stavby superpočítačů (s níž má Nvidia bohaté zkušenosti)...
více »


Strojové učení se stává dostupným díky open source"

Se zrychlující se digitalizací shromažďují firmy stále větší množství dat. Podívat se na ně očima stroje pak může přinést větší vhled do vlastního byznysu i objevování nečekaných příležitostí....
více »


Microsoft vyvíjí nové technologie na detekci deepfake videí"

Deepfake videa, velmi věrohodně vypadající videa, která upravují obsah tak, aby seděl do kontextu, který tvůrce chce, jsou velkým problémem moderního digitálního světa.
více »


Globální investice do AI se do čtyř let zdvojnásobí"

V letošním roce by výdaje na umělou inteligenci měly dosáhnout 50,1 miliardy dolarů. Největší zájem o technologie související s umělou inteligencí má maloobchod a bankovnictví, dvě třetiny investic ale...
více »


USA zvýšily státní výdaje na AI o 30 %, investuje i zbytek světa"

Přes všechny politické, zdravotnické a všelijaké další události tato zpráva vcelku zapadla, ale svět na umělou inteligenci nezapomněl; ba naopak.
více »


Související články


Tagy

Deloitte technologické trendy umělá inteligence AI podniková architektura IT

Komentáře