Deloitte: Mezi technologické trendy letošního roku patří „emoční“ AI a etické křižovatky

Umělá inteligence | |

Deloitte: Mezi technologické trendy letošního roku patří „emoční“ AI a etické křižovatky

Společnosti v roce 2020 začnou rozšiřovat své systémy o emoční prvky strojového učení, které dokážou rozpoznat momentální emoční stav uživatele. Zároveň si budou muset dát pozor, aby se pro ně technologie nestaly dvousečnou zbraní.


Studie společnosti Deloitte s názvem Deloitte Tech Trends 2020naznačuje, že letos výrazně stoupne role IT architektů a „emoční“ umělé inteligence. Firmy se rovněž budou při zaváděných technologických řešení více potýkat s etickými dilematy.

IT architekti jsou ve firmách zodpovědní za design a implementaci technologických infrastruktur, nicméně 54 % firem dle Deloittu hlásí na této pozici mezery ve zkušenostech nebo počtu lidí. Pouze desetina firem má ve svém týmu systémových architektů dostatek.

Firmy si začínají uvědomovat, že správná podniková architektura, od obchodní architektury přes architekturu informačních systémů až po technologickou architekturu, bude důležitější než kdy dřív,“ říká Štěpán Húsek, partner technologického poradenství Deloitte.

Role IT architektů je dnes klíčová pro udržení kroku s technologickým rychlíkem, který nabourává dosavadní pravidla v podnikání. Mladí hráči na trhu to už pochopili a mají tak momentálně konkurenční výhodu,“ dodává.

IT rozvíří emoce

Deloitte dále uvádí, že odpovědí na poptávku po technologiích, které více rozumějí lidem, bude v roce 2020 „emoční“ umělá inteligence. Mnoho společností tak zavede emoční prvky strojového učení, které k rozpoznávání hlasu a tváře přidají i rozpoznávání momentálního emočního stavu uživatele.

K měření emoční odezvy zákazníka budou dle firmy používány metody jako jsou např. Eye-tracking nebo Facial Coding. Deloitte dodává, že nové technologie je možné vyzkoušet v moderní UX Lab společnosti.

Organizace napříč celým světem podle společnosti stojí také na etické křižovatce. Technologie totiž stále výrazněji mění byznys jako celek, a proto mohou být pro firmy dvousečnou zbraní z hlediska reputace.

Firmy dnes k budování důvěry nepřistupují jako k nástroji PR, ale jako k zásadnímu pilíři své značky a celého byznysu. Budou tak vytvářeny procesy, které pomohou k zodpovězení etických otazníků kolem nových technologií, “ shrnuje Húsek.

Zdroj: Deloitte


Úvodní foto: j-mel @ fotolia.com


Články z rubriky

Role AI v podpoře strategického rozhodování"

Pandemie COVID-19 výrazně ovlivnila světovou ekonomiku. Karanténa urychlila elektronizaci v mnoha oblastech. Věci, které se zdály být dříve složité, najednou fungují během pár dní: práce z domova, telekonference,...
více »


Jak může AI pomoci ve vývoji vakcíny proti koronaviru?"

Na to, jak by mohla umělá inteligence pomoci ve vývoji vakcíny proti Covidu-19 způsobeného virem SARS-CoV-2019 se zadívala firma Rockwell Automation.
více »


Nový facebookovský chatbot projevuje empatii a osobnost"

Skoro polovina lidí by radši komunikovala s umělou inteligencí než s druhým člověkem. Facebookovský Blender v konverzaci předčí googlovskou Meenu.
více »


Snižování uhlíkové stopy neuronových sítí pomocí AI"

Ačkoliv koronavirus je teď v hlavách většiny populace, ekologický problém planety se tím o mnoho nezměnil – sucho bude i v našich končinách velkým problémem.
více »


Vyšel nový Computerworld 5/2020"

Hlavní náplní nového čísla je umělá inteligence, správa datových center a hybridní cloud.
více »


Související články


Tagy

Deloitte technologické trendy umělá inteligence AI podniková architektura IT

Komentáře