Deloitte: Mezi technologické trendy letošního roku patří „emoční“ AI a etické křižovatky

Umělá inteligence | |

Deloitte: Mezi technologické trendy letošního roku patří „emoční“ AI a etické křižovatky

Společnosti v roce 2020 začnou rozšiřovat své systémy o emoční prvky strojového učení, které dokážou rozpoznat momentální emoční stav uživatele. Zároveň si budou muset dát pozor, aby se pro ně technologie nestaly dvousečnou zbraní.


Studie společnosti Deloitte s názvem Deloitte Tech Trends 2020naznačuje, že letos výrazně stoupne role IT architektů a „emoční“ umělé inteligence. Firmy se rovněž budou při zaváděných technologických řešení více potýkat s etickými dilematy.

IT architekti jsou ve firmách zodpovědní za design a implementaci technologických infrastruktur, nicméně 54 % firem dle Deloittu hlásí na této pozici mezery ve zkušenostech nebo počtu lidí. Pouze desetina firem má ve svém týmu systémových architektů dostatek.

Firmy si začínají uvědomovat, že správná podniková architektura, od obchodní architektury přes architekturu informačních systémů až po technologickou architekturu, bude důležitější než kdy dřív,“ říká Štěpán Húsek, partner technologického poradenství Deloitte.

Role IT architektů je dnes klíčová pro udržení kroku s technologickým rychlíkem, který nabourává dosavadní pravidla v podnikání. Mladí hráči na trhu to už pochopili a mají tak momentálně konkurenční výhodu,“ dodává.

IT rozvíří emoce

Deloitte dále uvádí, že odpovědí na poptávku po technologiích, které více rozumějí lidem, bude v roce 2020 „emoční“ umělá inteligence. Mnoho společností tak zavede emoční prvky strojového učení, které k rozpoznávání hlasu a tváře přidají i rozpoznávání momentálního emočního stavu uživatele.

K měření emoční odezvy zákazníka budou dle firmy používány metody jako jsou např. Eye-tracking nebo Facial Coding. Deloitte dodává, že nové technologie je možné vyzkoušet v moderní UX Lab společnosti.

Organizace napříč celým světem podle společnosti stojí také na etické křižovatce. Technologie totiž stále výrazněji mění byznys jako celek, a proto mohou být pro firmy dvousečnou zbraní z hlediska reputace.

Firmy dnes k budování důvěry nepřistupují jako k nástroji PR, ale jako k zásadnímu pilíři své značky a celého byznysu. Budou tak vytvářeny procesy, které pomohou k zodpovězení etických otazníků kolem nových technologií, “ shrnuje Húsek.

Zdroj: Deloitte


Úvodní foto: j-mel @ fotolia.com


Články z rubriky

Gartner: Přes dvě třetiny rutinní práce manažerů do roku 2024 zvládne AI"

Umělá inteligence, virtuální asistenti a chatboti si rychle nacházejí cestu na pracoviště. Nové technologie vedle usnadnění práce manažerům představují významnou příležitost i pro osoby se zdravotním...
více »


Blockchain proti fake news"

Blockchain by mohl fungovat jako nová metoda boje proti dezinformacím, a to pomocí sledování metadat spojovaných s obsahem publikovaným na internetu.
více »


Jak efektivněji nabíjet samořiditelné elektrovozy? Řešením může být hluboké učení"

Budoucnost přepravy spočívá v autonomních vozidel poháněných bateriemi, přinejmenším to tak zatím vypadá.
více »


Algoritmus strojového učení dokáže předvídat budoucí nákupy uživatelů a jejich oblíbenou značku"

Vědci z Tokijské univerzity úspěšně vytvořili algoritmus, který dokáže správně předvídat budoucí nákupy uživatelů.
více »


Deloitte: V roce 2020 budou v ICT rezonovat umělá inteligence, virtuální realita a IoT"

Cloudové služby, AI nebo mobilní sítě páté generace jsou hlavními tématy, o nichž se podle odborníků bude letos mluvit. Světové vlády se připravují na řešení pro chytrá města, jsou připravené do nich...
více »


Související články


Tagy

Deloitte technologické trendy umělá inteligence AI podniková architektura IT

Komentáře