Další pokrok umělé inteligence: už sama zvládá klasické počítačové hry

Umělá inteligence | |

Další pokrok umělé inteligence: už sama zvládá klasické počítačové hry

Vědcům se podařilo vytvořit umělou inteligenci, která se sama dokáže naučit hrát počítačové hry a dosáhnout v tom mistrovské úrovně. Algoritmus DeepMind, který si dokáže pamatovat a učit se z předchozích zkušeností, exceluje v retro hrách jako je např. Breakout a dalších klasických kouscích známých z legendárních počítačů Atari.


Systém Deep Q-network (DQN), který vyvinula londýnská společnost DeepMind zabývající se vývojem umělé inteligence (AI), se naučil hrát hry na počítači Atari 2600 pouze na základě tabulky dosažených skóre a obrazu na monitoru jako vstupními informacemi.

Ve studii otištěné v prestižním časopise Nature výzkumníci společnosti DeepMind (kterou nedávno koupil Google) píší, že nový program dokázal překonat výkony dřívějších algoritmů ve většině z 49 her, na nichž byl testován. V některých případech se dokázal vyrovnat i profesionálnímu zkušebnímu hráči.

Program předem neznal pravidla. Měl pouze schopnost učit se z předchozích her a cíl maximalizovat své skóre. Díky algoritmu, který napodobuje aspekty lidského myšlení a učení, oslnil ve hrách jako je Video Pinball nebo Breakout. Dařilo se mu i v dalších typech her včetně střílecích, bojových a závodních.

Vědci použili přístup zvaný posilované učení, jehož součástí je odměna pro AI jako motivace. Spojili jej s tzv. hlubokou neurální sítí, která využívá různé výpočetní vrstvy k postupně se zvyšující míře abstraktnosti reprezentace dat. Obdobný přístup použili vědci u robotů, kteří se měli naučit vařit na základě sledování videí na YouTube.

Nejpodstatnější je, že se program po určitém počtu her naučil využívat úspěšné strategie. Například po 600 hrách hry Breakout, v níž hráč odrážením míče rozbíjí cihlovou zeď, začal program využívat strategii prokopání tunelu, kterým pošle míč na druhou stranu zdi a bezpracně tak rozbije její velkou část. DQN se však nedařilo u her, které vyžadují dlouhodobě plánovanou hrací strategii.

Vědci považují skutečnost, že se jedna architektura dokázala naučit adaptovat a řešit různorodé problémy, za důležitý úspěch a za další krok k vytvoření efektivní mnohoúčelové umělé inteligence.



Články z rubriky

Fiona O'Brien: Jsme globální firma. Celní válka se Lenova prakticky nedotkla"

V Barceloně, momentálně poněkud soužené protesty, jsme se setkali také s Fionou O’Brien, která je bývalou Country Manager pro irský byznys Lenova a také bývala ředitelka digitální transformace pro celý...
více »


Canalys Channels Forum 2019: Čína se stane lídrem v AI"

CEO společnosti Canalys Steve Brazier přinesl na každoroční konferenci velmi zajímavou předpověď.
více »


Umělá inteligence již není nedostupné sci-fi"

Investice do umělé inteligence a její budoucí využití plánuje v různých oblastech více než 60 % českých firem, ukázala krátká studie EY a Hospodářské komory České republiky. Polovina dotázaných firem...
více »


Cisco inovuje kontaktní centra, budou využívat umělou inteligenci a strojové učení"

Cisco hodlá využít nedávných akvizic společností Accompany, Voicea a CloudCherry, které se zabývají umělou inteligencí, k vybudování kontaktních center příští generace. Zároveň představila nové funkce...
více »


RICAIP: Česko jako centrum Průmyslu 4.0 v Evropě"

Výzkumné a inovační centrum pro pokročilou průmyslovou výrobu, v angličtině Research and Innovation Centre on Advanced Industrial Production – RICAIP. Cílem je udělat z ČR zemi, která bude v popředí výzkumu...
více »


Související články


Tagy

umělá inteligence AI Deep Mind Deep Q-network neurální síť počítačová hra

Komentáře