Další pokrok umělé inteligence: už sama zvládá klasické počítačové hry

Umělá inteligence | |

Další pokrok umělé inteligence: už sama zvládá klasické počítačové hry

Vědcům se podařilo vytvořit umělou inteligenci, která se sama dokáže naučit hrát počítačové hry a dosáhnout v tom mistrovské úrovně. Algoritmus DeepMind, který si dokáže pamatovat a učit se z předchozích zkušeností, exceluje v retro hrách jako je např. Breakout a dalších klasických kouscích známých z legendárních počítačů Atari.


Systém Deep Q-network (DQN), který vyvinula londýnská společnost DeepMind zabývající se vývojem umělé inteligence (AI), se naučil hrát hry na počítači Atari 2600 pouze na základě tabulky dosažených skóre a obrazu na monitoru jako vstupními informacemi.

Ve studii otištěné v prestižním časopise Nature výzkumníci společnosti DeepMind (kterou nedávno koupil Google) píší, že nový program dokázal překonat výkony dřívějších algoritmů ve většině z 49 her, na nichž byl testován. V některých případech se dokázal vyrovnat i profesionálnímu zkušebnímu hráči.

Program předem neznal pravidla. Měl pouze schopnost učit se z předchozích her a cíl maximalizovat své skóre. Díky algoritmu, který napodobuje aspekty lidského myšlení a učení, oslnil ve hrách jako je Video Pinball nebo Breakout. Dařilo se mu i v dalších typech her včetně střílecích, bojových a závodních.

Vědci použili přístup zvaný posilované učení, jehož součástí je odměna pro AI jako motivace. Spojili jej s tzv. hlubokou neurální sítí, která využívá různé výpočetní vrstvy k postupně se zvyšující míře abstraktnosti reprezentace dat. Obdobný přístup použili vědci u robotů, kteří se měli naučit vařit na základě sledování videí na YouTube.

Nejpodstatnější je, že se program po určitém počtu her naučil využívat úspěšné strategie. Například po 600 hrách hry Breakout, v níž hráč odrážením míče rozbíjí cihlovou zeď, začal program využívat strategii prokopání tunelu, kterým pošle míč na druhou stranu zdi a bezpracně tak rozbije její velkou část. DQN se však nedařilo u her, které vyžadují dlouhodobě plánovanou hrací strategii.

Vědci považují skutečnost, že se jedna architektura dokázala naučit adaptovat a řešit různorodé problémy, za důležitý úspěch a za další krok k vytvoření efektivní mnohoúčelové umělé inteligence.



Články z rubriky

AI nesebere práci Evropanům, ale Africe a Asii"

Jak je dobře známo, umělá inteligence nahradí některá zaměstnání a vytvoří nová – nic nového pod sluncem. Značný problém ovšem spočívá v tom, že zatímco inovativní profese budou spíše kvalifikované,...
více »


Facebook vyvíjí vlastního chatbota"

Facebook potvrdil, že pracuje na vlastním chatbotovi. Jeho konverzační AI bude konkurovat zavedeným virtuálním asistentům typu Alexa od Amazonu nebo Siri od Applu.
více »


Přitáhne umělá inteligence do IT více žen?"

Informační technologie jsou stále velmi mužské, jak v univerzitním prostředí, tak ve firmách. Éra AI by však mohla status quo trochu pozměnit.
více »


Australské vlaky jsou vybaveny snímači a kamerami, vrhají se do strojového učení"

Skupina vlaků ze Sydney získala inteligentní software vytvořený týmy z firem Downer EDI a Microsoft Azure. Systém má sledovat technický stav souprav a pomáhat s rozhodnutími na základě dat.
více »


G Suite od Googlu nabízí rozsáhlé inovace včetně podpory AI"

Google představil několik vylepšení on-line kancelářského balíku G Suite. Jejich smyslem je především zvýšení efektivity práce, lepší propojení s externími spolupracovníky a více kontroly nad firemními...
více »


Související články


Tagy

umělá inteligence AI Deep Mind Deep Q-network neurální síť počítačová hra

Komentáře