Další pokrok umělé inteligence: už sama zvládá klasické počítačové hry

Umělá inteligence | |

Další pokrok umělé inteligence: už sama zvládá klasické počítačové hry

Vědcům se podařilo vytvořit umělou inteligenci, která se sama dokáže naučit hrát počítačové hry a dosáhnout v tom mistrovské úrovně. Algoritmus DeepMind, který si dokáže pamatovat a učit se z předchozích zkušeností, exceluje v retro hrách jako je např. Breakout a dalších klasických kouscích známých z legendárních počítačů Atari.


Systém Deep Q-network (DQN), který vyvinula londýnská společnost DeepMind zabývající se vývojem umělé inteligence (AI), se naučil hrát hry na počítači Atari 2600 pouze na základě tabulky dosažených skóre a obrazu na monitoru jako vstupními informacemi.

Ve studii otištěné v prestižním časopise Nature výzkumníci společnosti DeepMind (kterou nedávno koupil Google) píší, že nový program dokázal překonat výkony dřívějších algoritmů ve většině z 49 her, na nichž byl testován. V některých případech se dokázal vyrovnat i profesionálnímu zkušebnímu hráči.

Program předem neznal pravidla. Měl pouze schopnost učit se z předchozích her a cíl maximalizovat své skóre. Díky algoritmu, který napodobuje aspekty lidského myšlení a učení, oslnil ve hrách jako je Video Pinball nebo Breakout. Dařilo se mu i v dalších typech her včetně střílecích, bojových a závodních.

Vědci použili přístup zvaný posilované učení, jehož součástí je odměna pro AI jako motivace. Spojili jej s tzv. hlubokou neurální sítí, která využívá různé výpočetní vrstvy k postupně se zvyšující míře abstraktnosti reprezentace dat. Obdobný přístup použili vědci u robotů, kteří se měli naučit vařit na základě sledování videí na YouTube.

Nejpodstatnější je, že se program po určitém počtu her naučil využívat úspěšné strategie. Například po 600 hrách hry Breakout, v níž hráč odrážením míče rozbíjí cihlovou zeď, začal program využívat strategii prokopání tunelu, kterým pošle míč na druhou stranu zdi a bezpracně tak rozbije její velkou část. DQN se však nedařilo u her, které vyžadují dlouhodobě plánovanou hrací strategii.

Vědci považují skutečnost, že se jedna architektura dokázala naučit adaptovat a řešit různorodé problémy, za důležitý úspěch a za další krok k vytvoření efektivní mnohoúčelové umělé inteligence.



Články z rubriky

Blíží se éra všudypřítomné inteligence, věří analytici z Deloitte"

Pokroky v hardwaru a softwaru umělé inteligence poháněných umělou inteligencí dávají růst množství chytrých zařízení, které dokáží rozpoznat a reagovat na vjemy zrakové, zvukové a další, a často...
více »


Red Hat: Klíčovými technologiemi pro rok 2019 budou umělá inteligence a strojové učení"

Společnost Red Hat ve své predikci poukazuje na technologie, které v tomto roce nejvíce ovlivní podnikové IT. Předpovídá, že rok 2019 bude revolučním především z pohledu automatizace bezpečnostních procesů,...
více »


Falešné fotografie jsou k nerozeznání od pravých: AI ukazuje své schopnosti"

Schopnosti umělé inteligence ještě zdaleka nejsou perfektní, nicméně vývoj pokračuje bleskovým tempem. Jak rychle si mnohdy ani neuvědomujeme.
více »


Evropa stále vede ve výzkumu umělé inteligence, ale Čína mocně dotahuje"

Zpráva z listopadu minulého roku analytické firmy Elsevier je vůči výzkumu a vývoji umělé inteligence na území Evropy dosti pozitivní.
více »


AI dokáže generovat věrohodné fake news, tvůrci se bojí zneužití"

Nezisková organizace OpenAI, která se věnuje vývoji umělé inteligence, a to obzvláště pro open source využití, omezila veřejně dostupnou verzi na AI založeného textového generátoru. Obává se, aby v nesprávných...
více »


Související články


Tagy

umělá inteligence AI Deep Mind Deep Q-network neurální síť počítačová hra

Komentáře