Chatbot IBM proti mistru světa v debatování prohrál, ale vedl si dobře

Umělá inteligence | |

Chatbot IBM proti mistru světa v debatování prohrál, ale vedl si dobře

Umělá inteligence dokáže porazit člověka ve stolních hrách – Go, i videohrách – Dota 2 nebo Starcraft 2, ale v mluvení je stále ještě přeci jen lepší lidská bytost. Tedy, zatím.


Harish Natarajan, vítěz European Debates z roku 2012, porazil specificky vytvořenou umělou inteligenci Miss Debater od IBM na konferenci Think Conference v San Fraciscu. Po 25minutové diskuzi na téma dotací pro předškolní vzdělávání publikum zvolilo Natarajana jednoznačným vítězem.

 

Zvítězí AI i v debatování? V budoucnu určitě

Obě strany měly 15 minut na přípravu, poté čtyřminutové tvrzení, následované čtyřminutovým vyvrácením názoru oponenta a poté dvouminutovým shrnutím debaty. Obecenstvo čítající 700 jedinců se skládalo z univerzitních debatérů a více než stovky novinářů.

Miss Debater své argumenty tahala z databáze více než 10 miliard vět vybraných ze zpravodajských deníků a akademických žurnálů.

Soutěž byla dalším krokem v sérii výzev, které IBM pořádá mezi umělou inteligencí a živými lidmi. V roce 1996 slavně porazil počítačový program IBM velmistra ruského šachu Garryho Kasparova – přestože podle něj tým IBM v některých ohledech podváděl (od té doby však část svých obvinění stáhl). V roce 2011 pak superpočítač IBM výrazným rozdílem porazil dvojici soutěžících americké znalostní hry Jeopardy!, oba zkušené a úspěšné účastníky.

Podle Natarajana je však pro AI debatování složitější než hraní her – což je ostatně logické. Debatování podle něj spočívá ve třech základních komponentech.

„Nejprve musí debatující zpracovat velké množství informací a vytvořit si relevantní argumenty. Za druhé je nutné podat a vysvětlit komplikované argumenty v jasné a strukturované formě. Za třetí je nakonec nutné publikum přesvědčit o tom, že jim na těchto názorech záleží,“ napsal v příspěvku na LinkedInu.

Stroje podle něj sice excelují v první části, ale druhá a třetí pro ně mohou představovat problém. Sám však uznal, že i v částech dvě a tři možná stroje brzy člověka překonají.

Přítomni na konferenci byli mimo jiné novináři serveru Engadget.


Úvodní foto: © NesaCera - Fotolia.com


Články z rubriky

Potvrzeno, Nvidia kupuje britský Arm za 40 miliard dolarů"

Ačkoliv akvizice Armu znamená pro Nvidia především snazší vstup na pole mobilních procesorů, kde dosud nebyla příliš aktivní, pustí se také do stavby superpočítačů (s níž má Nvidia bohaté zkušenosti)...
více »


Strojové učení se stává dostupným díky open source"

Se zrychlující se digitalizací shromažďují firmy stále větší množství dat. Podívat se na ně očima stroje pak může přinést větší vhled do vlastního byznysu i objevování nečekaných příležitostí....
více »


Microsoft vyvíjí nové technologie na detekci deepfake videí"

Deepfake videa, velmi věrohodně vypadající videa, která upravují obsah tak, aby seděl do kontextu, který tvůrce chce, jsou velkým problémem moderního digitálního světa.
více »


Globální investice do AI se do čtyř let zdvojnásobí"

V letošním roce by výdaje na umělou inteligenci měly dosáhnout 50,1 miliardy dolarů. Největší zájem o technologie související s umělou inteligencí má maloobchod a bankovnictví, dvě třetiny investic ale...
více »


USA zvýšily státní výdaje na AI o 30 %, investuje i zbytek světa"

Přes všechny politické, zdravotnické a všelijaké další události tato zpráva vcelku zapadla, ale svět na umělou inteligenci nezapomněl; ba naopak.
více »


Související články


Tagy

umělá inteligence IBM chatbot soutěž suerpočítač strojové učení videohry

Komentáře