Automatizační dilema: Jak úspěšná musí být AI, aby se vyplatilo ji nasadit?

Umělá inteligence | |

Automatizační dilema: Jak úspěšná musí být AI, aby se vyplatilo ji nasadit?

Kdy se vyplatí nasadit AI? To je různé a záleží na konkrétní firmě, konkrétní aplikaci a konkrétním odvětví - obvykle ale stačí menší procento úspěšnosti, než se firmy domnívají.


Tomáš Brychcín, NLP vědec a CEO SentiSquare, shrnul svoji zkušenost takto: “Podle naší zkušenosti ve firmách často panuje představa, že automatizace úkolu vyžaduje úspěšnost téměř 100 %. Ale je potřeba si uvědomit, že tak vysoko nejsou ani lidé — normální je okolo 85 %. A už z principu AI nemůže například při třídění textu přesáhnout lidskou úroveň úspěšnosti. Trénuje se totiž na datech od lidí.”

Představte si případ klasifikace e-mailů v kontaktním centru. Úkolem je třídit příchozí e-maily od zákazníků do specializovaných kategorií. 100% úspěšný operátor by musel znát definice kategorií a vnitřní fungování společnosti skrz naskrz. I tak je ale u některých emailů je sporné, kam vůbec patří. Když stejnou úlohu nezávisle na sobě udělá více zaměstnanců, na 100 % se neshodnou nikdy.

Meta 100 % je tedy fakticky nedosažitelná. Navíc, chybovat je lidské — i ten nejlepší operátor z masa a kostí dosahuje úspěšnosti maximálně 95 %. A někoho takového najít je nadlidský úkol. To platí zejména při dnešní vysoké fluktuaci zaměstnanců v kontaktních centrech, kterou všichni dobře známe.

Úspěšnost zůstává při automatizaci důležitou metrikou, ale hlavní důvody proč nasadit AI jsou jinde:

  • RYCHLOST: Tady je největší rozdíl. — AI zařadí email ve zlomku vteřiny; oproti tomu člověk potřebuje průměrně až tři minuty. 
  • ÚSPORNOST: je také výhodou. Při desítkách tisíc interakcí měsíčně přinese automatizace pomocí AI snížení nákladů na pracovní síly. 
  • SPOLEHLIVOST: AI se chová stabilně a konzistentně. Nepotřebuje přestávky na kafe, nemá špatné dny a používá při rozhodování vždy stejnou logiku. 
  • FLEXIBILITA: AI zvládá změny lépe než lidi. Když k nim dojde, oba potřebují “přetrénovat” — ale člověk si musí nějakou dobu zvykat. AI začne fungovat podle nových pravidel hned, jak se je dozví.

I když má umělá inteligence (AI) k šíři schopností lidského mozku daleko, “Business AI” je úspěšná v řešení úzce definovaných úkolů. AI guru Kai-Fu Lee, někdejší ředitel Google China, to ve své knize AI Superpowers ilustruje na příkladech od pojistných podvodů po identifikaci rakoviny na rentgenech. Čím dál zajímavější je téma porozumění lidské řeči, například při třídění a analýze zpráv od zákazníků.

Autor je business analytik v SentiSquare


Úvodní foto: phonlamaiphoto


Články z rubriky

Díky cloudu je nasazení umělé inteligence mnohem snazší"

Překvapivě dostupnost AI technologií není v současné době zdaleka největší překážkou nasazení umělé inteligence ve firmách. Mezi nejčastější patří právě nedostatek znalostí a zkušeností, nedostupnost...
více »


Big data a multicloud: Řešení je mnoho, trh rychle roste"

Objem dat, které firmy i domácnosti zpracovávají, neustále roste; 90 % existujících dat vzniklo jen během posledních dvou let, a nic nenapovídá tomu, že by se tento trend měl v nejbližší budoucnosti zvrátit.
více »


Vyčmuchání rakoviny? S umělou inteligencí ano"

Nástroj vyvinutý Pensylvánskou univerzitou a Penn’s Perelman School of Medicine vyvinulo nástroj, který dokáže pomocí pachových vzorků detekovat několik druhů rakoviny, a to s přesností až 95 %.
více »


Jak se v práci cítíte? Zajímavý projekt, který v EU neprojde"

Zajímavý AI projekt zaměřený na rozpoznávání obličeje umí omezeně sledovat emoce v obličeji zaměstnance, jenže taková mírá sledování není na většině pracovišť průchozí.
více »


Zveme vás na konferenci Umělá inteligence 2021"

Konference se zaměří na praktický přínos technologií umělé inteligence v softwarových nástrojích pro podporu řízení a rozhodování, automatizaci provozu, v kybernetické bezpečnosti či IT.
více »


Související články


Tagy

AI umělá inteligence algoritmy technologie byznys operátoři e-maily

Komentáře