Automatizační dilema: Jak úspěšná musí být AI, aby se vyplatilo ji nasadit?

Umělá inteligence | |

Automatizační dilema: Jak úspěšná musí být AI, aby se vyplatilo ji nasadit?

Kdy se vyplatí nasadit AI? To je různé a záleží na konkrétní firmě, konkrétní aplikaci a konkrétním odvětví - obvykle ale stačí menší procento úspěšnosti, než se firmy domnívají.


Tomáš Brychcín, NLP vědec a CEO SentiSquare, shrnul svoji zkušenost takto: “Podle naší zkušenosti ve firmách často panuje představa, že automatizace úkolu vyžaduje úspěšnost téměř 100 %. Ale je potřeba si uvědomit, že tak vysoko nejsou ani lidé — normální je okolo 85 %. A už z principu AI nemůže například při třídění textu přesáhnout lidskou úroveň úspěšnosti. Trénuje se totiž na datech od lidí.”

Představte si případ klasifikace e-mailů v kontaktním centru. Úkolem je třídit příchozí e-maily od zákazníků do specializovaných kategorií. 100% úspěšný operátor by musel znát definice kategorií a vnitřní fungování společnosti skrz naskrz. I tak je ale u některých emailů je sporné, kam vůbec patří. Když stejnou úlohu nezávisle na sobě udělá více zaměstnanců, na 100 % se neshodnou nikdy.

Meta 100 % je tedy fakticky nedosažitelná. Navíc, chybovat je lidské — i ten nejlepší operátor z masa a kostí dosahuje úspěšnosti maximálně 95 %. A někoho takového najít je nadlidský úkol. To platí zejména při dnešní vysoké fluktuaci zaměstnanců v kontaktních centrech, kterou všichni dobře známe.

Úspěšnost zůstává při automatizaci důležitou metrikou, ale hlavní důvody proč nasadit AI jsou jinde:

  • RYCHLOST: Tady je největší rozdíl. — AI zařadí email ve zlomku vteřiny; oproti tomu člověk potřebuje průměrně až tři minuty. 
  • ÚSPORNOST: je také výhodou. Při desítkách tisíc interakcí měsíčně přinese automatizace pomocí AI snížení nákladů na pracovní síly. 
  • SPOLEHLIVOST: AI se chová stabilně a konzistentně. Nepotřebuje přestávky na kafe, nemá špatné dny a používá při rozhodování vždy stejnou logiku. 
  • FLEXIBILITA: AI zvládá změny lépe než lidi. Když k nim dojde, oba potřebují “přetrénovat” — ale člověk si musí nějakou dobu zvykat. AI začne fungovat podle nových pravidel hned, jak se je dozví.

I když má umělá inteligence (AI) k šíři schopností lidského mozku daleko, “Business AI” je úspěšná v řešení úzce definovaných úkolů. AI guru Kai-Fu Lee, někdejší ředitel Google China, to ve své knize AI Superpowers ilustruje na příkladech od pojistných podvodů po identifikaci rakoviny na rentgenech. Čím dál zajímavější je téma porozumění lidské řeči, například při třídění a analýze zpráv od zákazníků.

Autor je business analytik v SentiSquare


Úvodní foto: phonlamaiphoto


Články z rubriky

Hledáme svatý grál AI konverzačních chatbotů, říká v podcastu Tomáš Zajíček ze společnosti PromethistAI"

Český start-up PromethistAI buduje globální platformu pro vývoj konverzačních robotů a zároveň vyvíjí chatboty pro pomoc lidem s duševními problémy. V podcastu Computerworldu jsme o detailech práce s umělou...
více »


Lidé učí počítače myslet - a ne vždy dobře"

Miliony lidí svým chováním ovlivňují, jak se AI ve výsledku chová. Zda je to dobře, to těžko říct, ale je to pohonem digitální ekonomiky.
více »


Boltzmannův stroj pro kvantové strojové učení"

Kvantové počítače splní svůj příslib vysoké efektivity a sice omezené, nicméně nepřekonatelné rychlosti, pouze pokud pro ně budou existovat funkční algoritmy.
více »


Facebook vyvíjí zcela soběstačnou AI"

Seer – Jasnovidec, nová umělá inteligence vyvíjená Facebookem dokáže rozpoznávat fotografie s nebývalou přesností.
více »


Neuronová poezie. Básně algoritmy stále neumí"

Šlo by pokročilé zpracování přirozeného jazyka (NLP) použít pro reprodukci pokročilých psaných textů a poezie?
více »


Související články


Tagy

AI umělá inteligence algoritmy technologie byznys operátoři e-maily

Komentáře