AI míří do mobilů, bude představovat hlavní konkurenční výhodu

Umělá inteligence | |

AI míří do mobilů, bude představovat hlavní konkurenční výhodu

Podle Gartneru budou vedle tradičních novinek v podobě lepších displejů či kamer jedním z hlavních témat letošní konference Mobile World Congress (MWC) v Barceloně (26. 2. – 1. 3. 2018) vestavěné funkce umělé inteligence (AI) nabízející mimo jiné vylepšené rozpoznávání předmětů či tváří a další vylepšené způsoby biometrického ověřování, díky nimž si budou uživatelé moci snáze a pohodlněji zabezpečit několik zařízení najednou.


 „Jestliže v rámci zabezpečení zkombinujete biometrii, strojové učení a informace o chování uživatele, celkové pohodlí a zážitek se výrazně zlepší. Očekáváme, že v letošním roce výrobci představí chytré telefony, jež budou schopny učit se návyky a vzorce chování svých uživatelů – například způsob chůze, ovládání dotykového displeje nebo psaní – a zmizí tak potřeba vkládání hesel nebo jiného aktivního ověření. Cílem je dobrat se k průběžnému ověřování uživatele, otázkou nicméně zůstává, zda výrobci přesvědčí dostatečný počet uživatelů, že novinky v této oblasti jsou dostatečným důvodem pro koupi nového telefonu,“ uvádějí Annette Zimmermann a Roberta Cozza, analytičky Gartneru.

Nejatraktivnějšími inovacemi se podle názoru analytiček stanou propojené ekosystémy zařízení – tedy chytré telefony komunikující s rostoucím počtem nových druhů zařízení jako jsou senzory a inteligentní „věci“ v domácnosti, ve městě a na pracovišti.

AI není v chytrých telefonech novinkou – již řadu let jsou na jejích principech založeny některé z jejich základních funkcí. V poslední době se ale objevují pokročilejší způsoby využití jako je rozpoznávání tváří a předmětů, nebo virtuální osobní asistenti (Apple Siri, Amazon Alexa, Google Asistent). Analytičky Gartneru očekávají, že se pokročilé funkce využívající AI stanou pro výrobce chytrých telefonů jedním z hlavních konkurenčních kolbišť.

„Způsoby využívání AI v chytrých telefonech se budou postupně rozvíjet až do roku 2022, v nejbližších dvou letech půjde nicméně jen o jednu výraznou funkci a technologii. V roce 2022 bude mít ale 80 % prodaných chytrých telefonů funkce AI přímo vestavěné – v minulém roce to bylo jen 10 %,“ poznamenávají Zimmermann a Cozza.

Rozvoj podle nich čeká zejména virtuální osobní asistenty a další AI technologie v oblasti konverzačních rozhraní, které navíc zlepší své možnosti díky chápání emočního kontextu během konverzace s uživatelem.

AI bude hrát roli také při zlepšování možností rozšířené reality (AR), využívané dnes například aplikacemi nábytkářských firem. AR by podle Google měla být na konci letošního roku v nějaké podobě prakticky ve všech nově prodávaných telefonech s Androidem.

Podle odhadů analytiků společnosti Gartner bude v roce 2019 prodáno jen 9 milionů chytrých telefonů podporujících sítě 5. generace (5G), v roce 2021 pak počet prodaných 5G telefonů rychle poroste až na 150 milionů.

„Očekáváme, že v roce 2018 proběhnou další testy a konstrukční úpravy 5G modemů tak, aby mohly být první sériové produkty uvedeny na trh v roce 2019. Díky tomu nebude hlavním tématem MWC 2018 5G, ale spíše AI,“ uzavírají analytičky Gartneru.


Úvodní foto: Fotolia


Články z rubriky

Lepší protézy pro chůzi v nerovném terénu díky umělé inteligenci"

Nejde jen o hardware – důležitý je i způsob, jakým protézy interagují s lidským tělem, tj. software.
více »


AI pomáhá předpovídat vedlejší účinky chemoterapie"

Rakovina je bohužel nedílnou součástí lidské existence a naneštěstí i života mnoha z nás. Umělá inteligence a strojové učení ale mohou obzvláště v této oblasti pomoci.
více »


Vyšší management se zaměřuje na AI, pro podniky je klíčový, tvrdí průzkum Appen"

Nový průzkum od firmy Appen potvrdil, že pro vyšší management je AI důležitým, ba dokonce klíčovým tématem.
více »


Mozek jako úsporná neuronová síť"

Sofistikované systémy umělé inteligence, obzvláště ty založené na neuronových sítích, už z podstaty věci simulují lidský mozek. Vědci se dlouhodobě pokouší tuto podobnost ještě zvýraznit a stvořit...
více »


NTT: Zákazníci od firem očekávají individuální přístup a konzistentní komunikaci"

Zásadním problémem společností je podle NTT to, že se zákaznickou zkušeností pracují izolovaně a spolupráce napříč jednotlivými odděleními firmy probíhá pouze částečně. Pomoci by mohla umělá inteligence.
více »


Související články


Tagy

Gartner MWC AI umělá inteligence mobil 5G asistentka

Komentáře