Zákazníci potvrdili zájem o Black Friday, prodeje rostou

PC a technika | |

Zákazníci potvrdili zájem o Black Friday, prodeje rostou

Digitální svátek Black Friday se od svého vzniku hodně proměnil.


Slevy se objevují už na začátku listopadu, přičemž Black Friday připadá vždy na čtvrtý pátek v měsíci. V kontextu USA jde o den, který navazuje po Dnu díkůvzdání. V anglosaském prostředí je populární také Cyber Monday, které letos připadlo na 2. prosince; to slevy pokračují, někdy i formou výprodejů.

V Evropě se Black Friday výrazně uchytilo až později, nicméně o to více je jeho vliv na prodejích znát. Pro řadu obchodů jde o nejdůležitější prodejní den v roce, obzvláště v prodeji elektroniky.

V menších internetových obchodech byly zlevněny desítky či stovky produktů, v těch středních stovky a u těch největších tisíce až desítky tisíc produktů. Slevy se nejčastěji tradičně týkaly smartphonů, notebooků a podobného elektronického zboží.

Tomu odpovídá i skladba e-shopů, které se v rámci Black Friday angažovaly nejvíce: Alza, Mall, CZC, Datart, Mironet a další jsou stálicemi českého trhu s elektronikou; naopak třeba Tesco se nákupní horečky na Black Friday nezúčastnilo téměř vůbec.

Podle dat, které poskytl Mall Group, vzrostly i počty podejů a tržby. Ty přesáhly 4,7 miliard korun, což je oproti loňskému roku nárůst o celých 60 %.

Black Friday může k oblibě přidávat i den, kdy se koná. Pátek na konci listopadu je totiž už poměrně blízko nadcházejícím vánocům, a některé dárky mohou zájemci chtít nakoupit již s předstihem, navíc online.

Ač je zatím k dispozici příliš málo zveřejněných dat, je možné, že právě Black Friday napomůže dalšímu šíření VR headsetů. Nejnovější kousky jako Oculus Rift S nebo Valve Index už začínají být spotřebitelsky dostačující a vývoj nových aplikací a uplatnění, obzvláště v entertainmentu, rychle roste - spolu s tím také samozřejmě klesají ceny, byť Valve Index po 30 tisíc korun nepůjde; Rift S ale kupříkladu šlo během Black Friday v ČR koupit i pod 13 tisíc, což už pro některé uživatele stojí za zvážení - obzvláště, pokud jim na to stačí výkon počítače.

Na úplná data si budeme muset počkat, ale jisté je, že s načasovám se trefilo i Valve se zveřejněním videohry Half-Life: Alyx, právě pro VR. VR a videohry patří mezi výrazně zisková odvětví, čemuž napovídá i nedávné odkoupení české hry Beat Saber a vývojářského studia Beat Games ze strany amerického sociálního obra Facebooku.

Na průmyslové využití zatím VR čeká, a není jisté, zda do něj výrazněji pronikne. Rozšířená realita nebo smíšená realita (kterou tlačí hlavně Microsoft) totiž plní podobný účel a obvykle je daleko vhodnější.


Úvodní foto: © Valve


Články z rubriky

Díky cloudu může datacentrum využívat každá firma"

Vlastní server si totiž už dávno nemusíte fyzicky pořizovat. Pro firmy či jednotlivce dává mnohem větší smysl využít výhod moderních cloudových služeb.
více »


Nvidia kupuje DeepMap"

Americká Nvidia kupuje DeepMap, společnost vytvářející precizní mapy ve vysoké kvalitě.
více »


Nvidia Grace: 10 rychlejší výkon v AI, slibuje firma"

Nvidia se na umělou inteligenci zaměřuje dlouhodobě, a její nové CPU zaměřené na datacentra a postavené na architektuře britského Armu toho má být dalším důkazem.
více »


Kvantové počítače jsou realitou, ale v roce 2021 je nečekejme"

John Roese, technický ředitel pro Dell Technologies, přednesl – samozřejmě v online prostředí, jinak to dnes moc nejde – svoji predikci pro některé z bleeding-edge technologií.
více »


Jak uniknout z vendor locku?"

Vendor lock, pod kterým se schovává absolutní závislost na produktech, službách či know-how jednoho dodavatele, se potenciálně může týkat úplně všech.
více »


Související články


Tagy

Black Friday technologie prodeje Mall VR Valve Oculus AR rozšířená realita virtuální realita

Komentáře