Zákazníci potvrdili zájem o Black Friday, prodeje rostou

PC a technika | |

Zákazníci potvrdili zájem o Black Friday, prodeje rostou

Digitální svátek Black Friday se od svého vzniku hodně proměnil.


Slevy se objevují už na začátku listopadu, přičemž Black Friday připadá vždy na čtvrtý pátek v měsíci. V kontextu USA jde o den, který navazuje po Dnu díkůvzdání. V anglosaském prostředí je populární také Cyber Monday, které letos připadlo na 2. prosince; to slevy pokračují, někdy i formou výprodejů.

V Evropě se Black Friday výrazně uchytilo až později, nicméně o to více je jeho vliv na prodejích znát. Pro řadu obchodů jde o nejdůležitější prodejní den v roce, obzvláště v prodeji elektroniky.

V menších internetových obchodech byly zlevněny desítky či stovky produktů, v těch středních stovky a u těch největších tisíce až desítky tisíc produktů. Slevy se nejčastěji tradičně týkaly smartphonů, notebooků a podobného elektronického zboží.

Tomu odpovídá i skladba e-shopů, které se v rámci Black Friday angažovaly nejvíce: Alza, Mall, CZC, Datart, Mironet a další jsou stálicemi českého trhu s elektronikou; naopak třeba Tesco se nákupní horečky na Black Friday nezúčastnilo téměř vůbec.

Podle dat, které poskytl Mall Group, vzrostly i počty podejů a tržby. Ty přesáhly 4,7 miliard korun, což je oproti loňskému roku nárůst o celých 60 %.

Black Friday může k oblibě přidávat i den, kdy se koná. Pátek na konci listopadu je totiž už poměrně blízko nadcházejícím vánocům, a některé dárky mohou zájemci chtít nakoupit již s předstihem, navíc online.

Ač je zatím k dispozici příliš málo zveřejněných dat, je možné, že právě Black Friday napomůže dalšímu šíření VR headsetů. Nejnovější kousky jako Oculus Rift S nebo Valve Index už začínají být spotřebitelsky dostačující a vývoj nových aplikací a uplatnění, obzvláště v entertainmentu, rychle roste - spolu s tím také samozřejmě klesají ceny, byť Valve Index po 30 tisíc korun nepůjde; Rift S ale kupříkladu šlo během Black Friday v ČR koupit i pod 13 tisíc, což už pro některé uživatele stojí za zvážení - obzvláště, pokud jim na to stačí výkon počítače.

Na úplná data si budeme muset počkat, ale jisté je, že s načasovám se trefilo i Valve se zveřejněním videohry Half-Life: Alyx, právě pro VR. VR a videohry patří mezi výrazně zisková odvětví, čemuž napovídá i nedávné odkoupení české hry Beat Saber a vývojářského studia Beat Games ze strany amerického sociálního obra Facebooku.

Na průmyslové využití zatím VR čeká, a není jisté, zda do něj výrazněji pronikne. Rozšířená realita nebo smíšená realita (kterou tlačí hlavně Microsoft) totiž plní podobný účel a obvykle je daleko vhodnější.


Úvodní foto: © Valve


Články z rubriky

Kvantové počítače jsou realitou, ale v roce 2021 je nečekejme"

John Roese, technický ředitel pro Dell Technologies, přednesl – samozřejmě v online prostředí, jinak to dnes moc nejde – svoji predikci pro některé z bleeding-edge technologií.
více »


Jak uniknout z vendor locku?"

Vendor lock, pod kterým se schovává absolutní závislost na produktech, službách či know-how jednoho dodavatele, se potenciálně může týkat úplně všech.
více »


Forrester: IoT chaos na obzoru"

Zařízení je hodně, stejně tak standardů – a způsobů připojení. Trh bude mít ještě co dělat.
více »


ONLINE SPECIÁL: AI v boji proti bezpečnostním hrozbám"

JAK NA TO, když chceme automatizaci a strojové učení použít v IT bezpečnosti.
více »


Microsoft koupil Bethesdu: Druhá největší herní transakce všech dob"

Druhá největší transakce za 7,5 miliard dolarů proběhla ke konci září, když Microsoft koupil studio ZeniMax a s ním i studio Bethesda a přidružené vývojáře.
více »


Související články


Tagy

Black Friday technologie prodeje Mall VR Valve Oculus AR rozšířená realita virtuální realita

Komentáře