Zákazníci potvrdili zájem o Black Friday, prodeje rostou

PC a technika | |

Zákazníci potvrdili zájem o Black Friday, prodeje rostou

Digitální svátek Black Friday se od svého vzniku hodně proměnil.


Slevy se objevují už na začátku listopadu, přičemž Black Friday připadá vždy na čtvrtý pátek v měsíci. V kontextu USA jde o den, který navazuje po Dnu díkůvzdání. V anglosaském prostředí je populární také Cyber Monday, které letos připadlo na 2. prosince; to slevy pokračují, někdy i formou výprodejů.

V Evropě se Black Friday výrazně uchytilo až později, nicméně o to více je jeho vliv na prodejích znát. Pro řadu obchodů jde o nejdůležitější prodejní den v roce, obzvláště v prodeji elektroniky.

V menších internetových obchodech byly zlevněny desítky či stovky produktů, v těch středních stovky a u těch největších tisíce až desítky tisíc produktů. Slevy se nejčastěji tradičně týkaly smartphonů, notebooků a podobného elektronického zboží.

Tomu odpovídá i skladba e-shopů, které se v rámci Black Friday angažovaly nejvíce: Alza, Mall, CZC, Datart, Mironet a další jsou stálicemi českého trhu s elektronikou; naopak třeba Tesco se nákupní horečky na Black Friday nezúčastnilo téměř vůbec.

Podle dat, které poskytl Mall Group, vzrostly i počty podejů a tržby. Ty přesáhly 4,7 miliard korun, což je oproti loňskému roku nárůst o celých 60 %.

Black Friday může k oblibě přidávat i den, kdy se koná. Pátek na konci listopadu je totiž už poměrně blízko nadcházejícím vánocům, a některé dárky mohou zájemci chtít nakoupit již s předstihem, navíc online.

Ač je zatím k dispozici příliš málo zveřejněných dat, je možné, že právě Black Friday napomůže dalšímu šíření VR headsetů. Nejnovější kousky jako Oculus Rift S nebo Valve Index už začínají být spotřebitelsky dostačující a vývoj nových aplikací a uplatnění, obzvláště v entertainmentu, rychle roste - spolu s tím také samozřejmě klesají ceny, byť Valve Index po 30 tisíc korun nepůjde; Rift S ale kupříkladu šlo během Black Friday v ČR koupit i pod 13 tisíc, což už pro některé uživatele stojí za zvážení - obzvláště, pokud jim na to stačí výkon počítače.

Na úplná data si budeme muset počkat, ale jisté je, že s načasovám se trefilo i Valve se zveřejněním videohry Half-Life: Alyx, právě pro VR. VR a videohry patří mezi výrazně zisková odvětví, čemuž napovídá i nedávné odkoupení české hry Beat Saber a vývojářského studia Beat Games ze strany amerického sociálního obra Facebooku.

Na průmyslové využití zatím VR čeká, a není jisté, zda do něj výrazněji pronikne. Rozšířená realita nebo smíšená realita (kterou tlačí hlavně Microsoft) totiž plní podobný účel a obvykle je daleko vhodnější.


Úvodní foto: © Valve


Články z rubriky

Mobilní podvody, sofistikované škodlivé spamy, IoT malware a botnety v roce 2020"

Další prognózu na příští rok v oblasti bezpečnosti přináší Avast. Bezpečnostní odborníci z Avast Threat Labs předpokládají větší zaměření na ochranu dat, a to zejména v oblasti umělé inteligence.
více »


Zákazníci potvrdili zájem o Black Friday, prodeje rostou"

Digitální svátek Black Friday se od svého vzniku hodně proměnil.
více »


Forrester: Edge computing bude hitem roku 2020"

Internet věcí a spotřebitelská zařízení budou v roce 2020 klíčovou technologií, napovídá nedávný výzkum od Forrester Research.
více »


První IoT řešení pro léčbu cukrovky na světě"

Firmy Ericsson a Brighter představují první komerční řešení internetu věcí na světě určeném pro monitorování léčbu cukrovky.
více »


Canalys Channels Forum 2019: Byznys je o lidech, internet osobní setkání nenahradí"

Utužování dobrých vztahů mezi klienty a partnery je vždy dobrý nápad, a nikde to není tak důležité jako u channel sales.
více »


Související články


Tagy

Black Friday technologie prodeje Mall VR Valve Oculus AR rozšířená realita virtuální realita

Komentáře