V Česku nastupuje digitalizace pomalu, pro konkurenceschopnost je ale klíčová

Digitalizace | |

V Česku nastupuje digitalizace pomalu, pro konkurenceschopnost je ale klíčová

Oproti roku 2010, kdy se číslo pohybovalo na několika málo procentech, jde o velký, byť očekávaný postup.


Ač některé podniky už mají digitalizaci za sebou a jiné jsou v plném proudu, další teprve začínají - a už mají na čase, doba, kdy už bude příliš pozdě, se kvapem blíží.

Podle odhadů inovačního studia Pixelmate investuje v českém prostředí do digitalizace až 15 % netechnologických firem, což je ovšem stále číslo nedostačující. Valuace společností, které prošly digitalizací, každoročně roste o jednotky až menší desítky procent.

ČR zaostává, ale situace se zlepšuje

Z dat průzkumu Going Digital vypracovaného Harvardovou univerzitou dále vyplývá, že investice do digitalizace dosáhnout v roce 2020 téměř 2 bilionů dolarů. V ČR je postup digitalizace pomalejší, ale firmy si uvědomují, že pro jejich konkurenceschopnost jde o důležitou firemní strategii.

Digitalizace ve smyslu ochoty inovovat u nás probíhá pomaleji než v zahraničí. Firmy ji totiž chápou jen jako nutné zlo. Tím se od zahraničí hodně lišíme. Firmy, které si včas uvědomily tlak na digitalizaci, mají výhodu. U nás v současné době digitalizuje asi jen 15 % středně velkých společností, a dokonce méně než 10 % korporátů, přičemž je k tomu většinou nutí samotný trh nebo konkurence. Nejblíže k zavádění nových technologii mají pochopitelně startupy. Z korporátů se nejvíce digitalizuje v bankovním a finančním odvětví, naopak nejvíce zaostávají přepravní firmy a gastro. Z naší zkušenosti také vyplynulo, že malé firmy z výrobních oborů nebo dopravní společnosti si neuvědomují, že potřeba digitalizovat se vztahuje také na ně,” říká spoluzakladatel Pixelmate Matyáš Mandík.

V příštím roce má podle IDC 30 % firem vyčlenit 10 % z příjmů pro naplnění své digitální strategie. U nás bude počet takových podniků přibližně poloviční.

Zajímavý je i údaj od Digital marketing institute, podle kterého se 60 % pracovníků změn souvisejících s digitalizací obává.

Na otázku financování digitalizace není možné pohlížet v úrovni celkové investice. Je třeba si uvědomit, kolik peněz je potřeba na to, aby firma mohla například začít vydělávat v onlinu, a spočítat si profitabilitu takového kroku. Naše konkrétní zkušenost s jednou velmi známou sportovní značkou, která 20 let neřešila online, to potvrzuje. Když jsme této firmě automatizovali proces pro objednávání zboží od velkoodběratelů, hned po prvním měsíci jsme podíl online aktivit na celkových tržbách zvedli ze 4 % na 17 % a od té doby číslo neustále roste. U velkoodběratelů jsme zvedli nákupy o 6 %, což považuji za vynikající číslo,” doplňuje Mandík.


Úvodní foto: Fotolia © Creative-Touch


Články z rubriky

Mají smysl 5G telefony a notebooky? Raději ještě počkejte"

Mobilů a laptopů kompatibilních s novou sítí 5G je už celá řada. Má ale opravdu smysl je kupovat už teď?
více »


Strojové učení se stává dostupným díky open source"

Se zrychlující se digitalizací shromažďují firmy stále větší množství dat. Podívat se na ně očima stroje pak může přinést větší vhled do vlastního byznysu i objevování nečekaných příležitostí....
více »


Microsoft vyvíjí nové technologie na detekci deepfake videí"

Deepfake videa, velmi věrohodně vypadající videa, která upravují obsah tak, aby seděl do kontextu, který tvůrce chce, jsou velkým problémem moderního digitálního světa.
více »


Cveto Gašperut: Pokrytí 5G sítí v Česku zlepší aukce kmitočtů v 700MHz pásmu"

Přinášíme vám exkluzivní rozhovor s country managerem firmy Ericsson v České republice, Cveto Gašperutem.
více »


Výhody hybridního multicloudu"

Dáváte aplikace, mikroslužby nebo třeba modely strojového učení na jediný veřejný cloud? Pozor, ne tak rychle.
více »


Související články


Tagy

digitalizace IDC průzkum statistika data předpověď

Komentáře