Podnikatelé nevědí co jsou chytré služby, ale investují do nich a používají je

Digitalizace | |

Podnikatelé nevědí co jsou chytré služby, ale investují do nich a používají je

Téměř polovina (42 %) českých podnikatelů nemá přesnou představu, co to jsou chytré služby (typicky jde o aplikaci či web, který je vystavěný na základě znalosti potřeb zákazníků a zprostředkuje jim službu nejjednodušší možnou cestou). V praxi je však často využívají a nemusí přitom jít pouze o aplikace šité na míru.Vyplývá to z průzkumu pro Rok digitálního podnikání 2019, jehož partnerem je digitální agentura BlueGhost.


Respondenti si pod pojmem chytré služby představují takové, které ulehčují komunikaci se zákazníkem (26 %), nebo se domnívají, že jde o IT technologie obecně (18 %). Konkrétní softwarové nástroje bylo schopno uvést jen 16 % dotázaných. Průzkum si od agentury Ipsos nechala zpracovat Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR a proběhl na vzorku sta podnikatelských subjektů, z nichž 70 % byly firmy a 30 % OSVČ.

„Průzkum potvrzuje dlouhodobý trend zvyšování podílu poptávek po službách prostřednictvím internetu. Stále ale jde jen o pětinu celkového počtu objednávek. Překvapující bylo zjištění, že nezanedbatelný počet podnikatelů se domnívá, že web sám o sobě znamená zprostředkování chytré služby. Drtivá většina webů a online aplikací však chytrých ani zdaleka není. Jejich zadavatelé zapomínají nastavovat kritéria úspěšnosti, nezajímají se o to, zda jejich online aplikace vede ke zkvalitnění služeb, nepočítají, zda jim vynaložené investice přináší adekvátní množství poptávek a objednávek z internetu. Je třeba mít na paměti, že jakýkoliv online projekt musí někam strategicky vést a dobrý designer musí tento cíl při návrhu webu vzít v potaz,” říká Lukáš Pilka,kreativní ředitel digitální agentury BlueGhost.

„I když vliv internetu a sociálních sítí je značný a stoupající, pro samotný byznys je to minoritní zdroj obchodních vztahů. To platí i pro segment malých a středních firem. Stejně jako u živnostníků, Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR předpokládá, že postupem času bude tento podíl narůstat,” uvádí Eva Svobodová, generální ředitelka Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR.

Téměř polovina podnikatelů uvedla, že má profil na sociálních sítích. Využívají ho především k propagaci (85 %) a komunikaci s klienty (72 %). Sociální sítě také využívají k získávání zpětné vazby (62 %) a přímo k prodeji (40 %). Naopak zanedbávají kyberbezpečnost, do které investovalo jen 41 % dotázaných, z toho však pouhých 11 % investovalo více než 50 000 korun. Dále z průzkumu vyplývá, že za nejdůležitější cílovou skupinu považují podnikatelé firemní zákazníky (74 %), mladé lidi do 25 let (51 %) a seniory (47 %).

Dotazovaní podnikatelé často dokázali uvést nástroje, pomocí kterých zlepší nabízenou službu a přiblíží ji více klientům. Mezi ně patří optimalizovaná logistika, využití cloudu či mobilní a webové aplikace. Řada z nich také uvedla příklady nástrojů, které usnadňují fungování firmy, jako je online účetnictví či videohovory.



Články z rubriky

Mají smysl 5G telefony a notebooky? Raději ještě počkejte"

Mobilů a laptopů kompatibilních s novou sítí 5G je už celá řada. Má ale opravdu smysl je kupovat už teď?
více »


Strojové učení se stává dostupným díky open source"

Se zrychlující se digitalizací shromažďují firmy stále větší množství dat. Podívat se na ně očima stroje pak může přinést větší vhled do vlastního byznysu i objevování nečekaných příležitostí....
více »


Microsoft vyvíjí nové technologie na detekci deepfake videí"

Deepfake videa, velmi věrohodně vypadající videa, která upravují obsah tak, aby seděl do kontextu, který tvůrce chce, jsou velkým problémem moderního digitálního světa.
více »


Cveto Gašperut: Pokrytí 5G sítí v Česku zlepší aukce kmitočtů v 700MHz pásmu"

Přinášíme vám exkluzivní rozhovor s country managerem firmy Ericsson v České republice, Cveto Gašperutem.
více »


Výhody hybridního multicloudu"

Dáváte aplikace, mikroslužby nebo třeba modely strojového učení na jediný veřejný cloud? Pozor, ne tak rychle.
více »


Související články


Tagy

chytré služby web kyberbezpečnost cloud videohovor

Komentáře