Podnikatelé nevědí co jsou chytré služby, ale investují do nich a používají je

Digitalizace | |

Podnikatelé nevědí co jsou chytré služby, ale investují do nich a používají je

Téměř polovina (42 %) českých podnikatelů nemá přesnou představu, co to jsou chytré služby (typicky jde o aplikaci či web, který je vystavěný na základě znalosti potřeb zákazníků a zprostředkuje jim službu nejjednodušší možnou cestou). V praxi je však často využívají a nemusí přitom jít pouze o aplikace šité na míru.Vyplývá to z průzkumu pro Rok digitálního podnikání 2019, jehož partnerem je digitální agentura BlueGhost.


Respondenti si pod pojmem chytré služby představují takové, které ulehčují komunikaci se zákazníkem (26 %), nebo se domnívají, že jde o IT technologie obecně (18 %). Konkrétní softwarové nástroje bylo schopno uvést jen 16 % dotázaných. Průzkum si od agentury Ipsos nechala zpracovat Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR a proběhl na vzorku sta podnikatelských subjektů, z nichž 70 % byly firmy a 30 % OSVČ.

„Průzkum potvrzuje dlouhodobý trend zvyšování podílu poptávek po službách prostřednictvím internetu. Stále ale jde jen o pětinu celkového počtu objednávek. Překvapující bylo zjištění, že nezanedbatelný počet podnikatelů se domnívá, že web sám o sobě znamená zprostředkování chytré služby. Drtivá většina webů a online aplikací však chytrých ani zdaleka není. Jejich zadavatelé zapomínají nastavovat kritéria úspěšnosti, nezajímají se o to, zda jejich online aplikace vede ke zkvalitnění služeb, nepočítají, zda jim vynaložené investice přináší adekvátní množství poptávek a objednávek z internetu. Je třeba mít na paměti, že jakýkoliv online projekt musí někam strategicky vést a dobrý designer musí tento cíl při návrhu webu vzít v potaz,” říká Lukáš Pilka,kreativní ředitel digitální agentury BlueGhost.

„I když vliv internetu a sociálních sítí je značný a stoupající, pro samotný byznys je to minoritní zdroj obchodních vztahů. To platí i pro segment malých a středních firem. Stejně jako u živnostníků, Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR předpokládá, že postupem času bude tento podíl narůstat,” uvádí Eva Svobodová, generální ředitelka Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR.

Téměř polovina podnikatelů uvedla, že má profil na sociálních sítích. Využívají ho především k propagaci (85 %) a komunikaci s klienty (72 %). Sociální sítě také využívají k získávání zpětné vazby (62 %) a přímo k prodeji (40 %). Naopak zanedbávají kyberbezpečnost, do které investovalo jen 41 % dotázaných, z toho však pouhých 11 % investovalo více než 50 000 korun. Dále z průzkumu vyplývá, že za nejdůležitější cílovou skupinu považují podnikatelé firemní zákazníky (74 %), mladé lidi do 25 let (51 %) a seniory (47 %).

Dotazovaní podnikatelé často dokázali uvést nástroje, pomocí kterých zlepší nabízenou službu a přiblíží ji více klientům. Mezi ně patří optimalizovaná logistika, využití cloudu či mobilní a webové aplikace. Řada z nich také uvedla příklady nástrojů, které usnadňují fungování firmy, jako je online účetnictví či videohovory.



Články z rubriky

EY: Vývoj pandemie může digitální transformaci urychlit, firmy chtějí cloud a AI"

V digitální transformaci jsou nejdále maloobchod, průmyslová výroba či telekomunikace. Firmy se vedle investic do ICT snaží i motivovat zaměstnance, aby si doplnili vzdělání v oblasti správy technologií.
více »


Chatbot Cortana od Microsoftu končí"

Microsoft se to sice snaží zakrýt, pravda je však taková, že asistentka Cortana, tak jak ji známe, přestane po jarních updatech existovat. Digitální asistent nebude ve Windows 10 nadále jednoduše přístupný...
více »


Co se děje uvnitř domu"

Wi-Fi signál a techniky umělé inteligence výzkumníkům umožňují překonat překážky a vidět skrze stěny. Máme se do budoucna obávat špehování a ztráty soukromí?
více »


IDC: Růst globálních výdajů na IT podpoří 5G v mobilech, prodej PC klesne"

Investice do IT by v letošním roce měly vyrůst o 5 %. Růst podpoří zájem uživatelů o chytré telefony s 5G, jenž by se měl projevit v druhé půlce roku, naopak výrobce PC podle analytiků čeká hubený rok.
více »


Elektronické volby: Člověka na Měsíc dostaneme, ale sečíst hlasy je stále problém"

Je to ironie. Žijeme ve světě, kde stavíme autonomní vozidla, trénujeme umělou inteligenci prakticky k čemukoliv a umíme velmi bezpečně spravovat celé finanční systémy elektronicky – ale volby, ty jsou stále...
více »


Související články


Tagy

chytré služby web kyberbezpečnost cloud videohovor

Komentáře