Podnikatelé nevědí co jsou chytré služby, ale investují do nich a používají je

Digitalizace | |

Podnikatelé nevědí co jsou chytré služby, ale investují do nich a používají je

Téměř polovina (42 %) českých podnikatelů nemá přesnou představu, co to jsou chytré služby (typicky jde o aplikaci či web, který je vystavěný na základě znalosti potřeb zákazníků a zprostředkuje jim službu nejjednodušší možnou cestou). V praxi je však často využívají a nemusí přitom jít pouze o aplikace šité na míru.Vyplývá to z průzkumu pro Rok digitálního podnikání 2019, jehož partnerem je digitální agentura BlueGhost.


Respondenti si pod pojmem chytré služby představují takové, které ulehčují komunikaci se zákazníkem (26 %), nebo se domnívají, že jde o IT technologie obecně (18 %). Konkrétní softwarové nástroje bylo schopno uvést jen 16 % dotázaných. Průzkum si od agentury Ipsos nechala zpracovat Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR a proběhl na vzorku sta podnikatelských subjektů, z nichž 70 % byly firmy a 30 % OSVČ.

„Průzkum potvrzuje dlouhodobý trend zvyšování podílu poptávek po službách prostřednictvím internetu. Stále ale jde jen o pětinu celkového počtu objednávek. Překvapující bylo zjištění, že nezanedbatelný počet podnikatelů se domnívá, že web sám o sobě znamená zprostředkování chytré služby. Drtivá většina webů a online aplikací však chytrých ani zdaleka není. Jejich zadavatelé zapomínají nastavovat kritéria úspěšnosti, nezajímají se o to, zda jejich online aplikace vede ke zkvalitnění služeb, nepočítají, zda jim vynaložené investice přináší adekvátní množství poptávek a objednávek z internetu. Je třeba mít na paměti, že jakýkoliv online projekt musí někam strategicky vést a dobrý designer musí tento cíl při návrhu webu vzít v potaz,” říká Lukáš Pilka,kreativní ředitel digitální agentury BlueGhost.

„I když vliv internetu a sociálních sítí je značný a stoupající, pro samotný byznys je to minoritní zdroj obchodních vztahů. To platí i pro segment malých a středních firem. Stejně jako u živnostníků, Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR předpokládá, že postupem času bude tento podíl narůstat,” uvádí Eva Svobodová, generální ředitelka Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR.

Téměř polovina podnikatelů uvedla, že má profil na sociálních sítích. Využívají ho především k propagaci (85 %) a komunikaci s klienty (72 %). Sociální sítě také využívají k získávání zpětné vazby (62 %) a přímo k prodeji (40 %). Naopak zanedbávají kyberbezpečnost, do které investovalo jen 41 % dotázaných, z toho však pouhých 11 % investovalo více než 50 000 korun. Dále z průzkumu vyplývá, že za nejdůležitější cílovou skupinu považují podnikatelé firemní zákazníky (74 %), mladé lidi do 25 let (51 %) a seniory (47 %).

Dotazovaní podnikatelé často dokázali uvést nástroje, pomocí kterých zlepší nabízenou službu a přiblíží ji více klientům. Mezi ně patří optimalizovaná logistika, využití cloudu či mobilní a webové aplikace. Řada z nich také uvedla příklady nástrojů, které usnadňují fungování firmy, jako je online účetnictví či videohovory.



Články z rubriky

25. výročí začátku elektronického obchodování"

Od roku 1994, kdy byl online trh úplně v plenkách, se mnohé změnilo. A jak může vypadat budoucnost, respektive její představa od jednoho z hráčů na trhu PayPalu?
více »


V Česku nastupuje digitalizace pomalu, pro konkurenceschopnost je ale klíčová"

Oproti roku 2010, kdy se číslo pohybovalo na několika málo procentech, jde o velký, byť očekávaný postup.
více »


Blockchain? Zbytečný humbuk pro nic, tvrdí Gartner"

Praktické využití blockchainu je problematické. Analytici společnosti Gartner jsou ohledně nové technologie poměrně skeptičtí.
více »


Ericsson: Rozšířená realita je budoucnost videoher"

Report ConsumerLab společnosti Ericsson zaměřený na oblast hraní her se soustředil na aspekty, které s sebou přináší rozšířená realita.
více »


Dva dny plné budoucnosti: Na Future Port Prague se mluvilo o umělé inteligenci i sexu"

Dvoudenní konference a veletrh na pražském Výstavišti přinesla záplavu bizarních produktů, nadějných konceptů i zajímavých myšlenek týkajících se třeba budoucnosti etiky umělé inteligence.
více »


Související články


Tagy

chytré služby web kyberbezpečnost cloud videohovor

Komentáře