Jak má vypadat chytré letiště v chytrém městě?

Digitalizace | |

Jak má vypadat chytré letiště v chytrém městě?

Řada letišť, hlavně velkých mezinárodních uzlů, má značný problém se zpracováním počtů letů i samotných pasažérů, který je zkrátka příliš.


S jedním z možných řešení přispěchal Stuart Huston, technický ředitel skupiny Manchester Airport Group (MAG), kteří v současnosti vlastní letiště Stansted v Londýně.

Analytický tým letiště se proto rozhodl, že využije co největší možný počet datových zdrojů, které jsou jim dostupné, aby lépe porozuměli, jak se zákazníci letiště po jeho nemalé ploše pohybují.

„Co se nyní děje na letištích je, že každoročně masivně narůstá počet pasažérů. Většina letišť nebyla navržena na to, aby zvládala současné nápory pasažérů, takže musíme naši infrastrukturu vylepšit tak, abychom dokázali zvyšující se počty zákazníků zvládnout,“ popsal Huston pro britský Computerworld.

Kromě toho je však podle něj klíčové, aby se správci letišť začali na celou problematikou dívat odlišným způsobem: mají analyzovat data a přemýšlet, zda existují lepší a chytřejší způsoby optimalizace operací, které umožní bezpečným způsobem zvýšit množství pasažérů.

 

Příliš mnoho pasažérů, příliš mnoho technologií

Letiště jsou velmi komplexní areály: Množství různých technologií a procesů řízení existují už jen v samotné bezpečnosti, a to je jen jediná součást. A různé technologie – rentgeny na snímání zavazadel, sledovací kamery, bezpečnostní tělesné skenery – dodávají různí výrobci, což komplikuje jejich propojení.

Holistický pohled na věc je tak velmi obtížný, obzvláště, když chce správce letiště všechna data z odlišných systémů spojit do jednoho jediného celku, z nějž půjde snadno a jednoduše získávat potřebné informace.

Ač pod vedením Hustona prozkoumal jeho tým všechna možná tržní řešení, nenašli nic vhodného. Nakonec se obrátili na firmu Elastic a jejich Canvas, což je software schopný vytvářet na míru střižené vizualizace dat z různých zdrojů zároveň. Právě vizualizace je podle Hustona klíčová: umožňuje snadno zjistit například to, jak rychle postupují fronty například u bezpečnostní prohlídky.

Letiště Stansted tak nyní využívá veřejný cloud AWS v kombinaci s vlastními data centry a sítěmi, kde běží potřebný software.

Podobná vize „chytrého letiště“ by v budoucna mohla být klíčovou součástí každé Smart City iniciativy. Chytrá města se budou dostávat do popředí, a právě propojování řady různých systémů, nových i starých, bude jednou z největších výzev. Jak je na příkladu Stanstedu vidět, nejvíce mohou z této situace čerpat firmy, které se nebojí přicházet s vysoce personalizovatelnými nabídkami a řešeními na míru jednotlivým větším zákazníkům.



Články z rubriky

25. výročí začátku elektronického obchodování"

Od roku 1994, kdy byl online trh úplně v plenkách, se mnohé změnilo. A jak může vypadat budoucnost, respektive její představa od jednoho z hráčů na trhu PayPalu?
více »


V Česku nastupuje digitalizace pomalu, pro konkurenceschopnost je ale klíčová"

Oproti roku 2010, kdy se číslo pohybovalo na několika málo procentech, jde o velký, byť očekávaný postup.
více »


Blockchain? Zbytečný humbuk pro nic, tvrdí Gartner"

Praktické využití blockchainu je problematické. Analytici společnosti Gartner jsou ohledně nové technologie poměrně skeptičtí.
více »


Ericsson: Rozšířená realita je budoucnost videoher"

Report ConsumerLab společnosti Ericsson zaměřený na oblast hraní her se soustředil na aspekty, které s sebou přináší rozšířená realita.
více »


Dva dny plné budoucnosti: Na Future Port Prague se mluvilo o umělé inteligenci i sexu"

Dvoudenní konference a veletrh na pražském Výstavišti přinesla záplavu bizarních produktů, nadějných konceptů i zajímavých myšlenek týkajících se třeba budoucnosti etiky umělé inteligence.
více »


Související články


Tagy

AWS cloud multicloud letiště smart city chytrá města personalizace vizualizace software bezpečnost

Komentáře