Automatizační dilema: Jak úspěšná musí být AI, aby se vyplatilo ji nasadit?

Umělá inteligence | |

Automatizační dilema: Jak úspěšná musí být AI, aby se vyplatilo ji nasadit?

Kdy se vyplatí nasadit AI? To je různé a záleží na konkrétní firmě, konkrétní aplikaci a konkrétním odvětví - obvykle ale stačí menší procento úspěšnosti, než se firmy domnívají.


Tomáš Brychcín, NLP vědec a CEO SentiSquare, shrnul svoji zkušenost takto: “Podle naší zkušenosti ve firmách často panuje představa, že automatizace úkolu vyžaduje úspěšnost téměř 100 %. Ale je potřeba si uvědomit, že tak vysoko nejsou ani lidé — normální je okolo 85 %. A už z principu AI nemůže například při třídění textu přesáhnout lidskou úroveň úspěšnosti. Trénuje se totiž na datech od lidí.”

Představte si případ klasifikace e-mailů v kontaktním centru. Úkolem je třídit příchozí e-maily od zákazníků do specializovaných kategorií. 100% úspěšný operátor by musel znát definice kategorií a vnitřní fungování společnosti skrz naskrz. I tak je ale u některých emailů je sporné, kam vůbec patří. Když stejnou úlohu nezávisle na sobě udělá více zaměstnanců, na 100 % se neshodnou nikdy.

Meta 100 % je tedy fakticky nedosažitelná. Navíc, chybovat je lidské — i ten nejlepší operátor z masa a kostí dosahuje úspěšnosti maximálně 95 %. A někoho takového najít je nadlidský úkol. To platí zejména při dnešní vysoké fluktuaci zaměstnanců v kontaktních centrech, kterou všichni dobře známe.

Úspěšnost zůstává při automatizaci důležitou metrikou, ale hlavní důvody proč nasadit AI jsou jinde:

  • RYCHLOST: Tady je největší rozdíl. — AI zařadí email ve zlomku vteřiny; oproti tomu člověk potřebuje průměrně až tři minuty. 
  • ÚSPORNOST: je také výhodou. Při desítkách tisíc interakcí měsíčně přinese automatizace pomocí AI snížení nákladů na pracovní síly. 
  • SPOLEHLIVOST: AI se chová stabilně a konzistentně. Nepotřebuje přestávky na kafe, nemá špatné dny a používá při rozhodování vždy stejnou logiku. 
  • FLEXIBILITA: AI zvládá změny lépe než lidi. Když k nim dojde, oba potřebují “přetrénovat” — ale člověk si musí nějakou dobu zvykat. AI začne fungovat podle nových pravidel hned, jak se je dozví.

I když má umělá inteligence (AI) k šíři schopností lidského mozku daleko, “Business AI” je úspěšná v řešení úzce definovaných úkolů. AI guru Kai-Fu Lee, někdejší ředitel Google China, to ve své knize AI Superpowers ilustruje na příkladech od pojistných podvodů po identifikaci rakoviny na rentgenech. Čím dál zajímavější je téma porozumění lidské řeči, například při třídění a analýze zpráv od zákazníků.

Autor je business analytik v SentiSquare


Úvodní foto: phonlamaiphoto


Články z rubriky

Inteligentní antivirus/adblocker: Algoritmy proti kybernetickému zločinu"

Jedno z nejběžnějších míst, kde se uživatelé dostanou pod palbu malwaru a virů, jsou prohlížeče. Univerzity DTU a Aalborg spolu s CSI Security Group pracují na řešení, které by mohlo snadno a intuitivně...
více »


Neuronové sítě hrají videohry: Co nám prozradí o lidském mozku?"

Když řídíte auto, váš mozek zpracovává enormní množství vizuálních stimulů, které následně aplikuje na vytváření rychlých rozhodnutí typu zabrzdění nebo předjetí vozidel. Mozek potřebuje vaše...
více »


Qsim: open source kvantový simulátor pro vývoj algoritmů"

Google se kvantovým výpočetním technologiím věnuje dlouhodobě – a úspěšně – není tedy divu, že jeden z prvních příkladů open source softwaru určený čistě pro kvantové algoritmy pochází právě...
více »


Horizon Robotics: Čínská AI konkurence Nvidii v čipech pro samořiditelné automobily?"

Tradičně známá jako výrobce herního hardwaru, společnost Nvidia zároveň stojí v popředí výzkumu a vývoje AI v oblasti automobilismu a robotiky. Nejnovější konkurencí firmy se má stát čínský unicorn...
více »


AI ve zdravotnictví usnadní práci a pomůže s diagnostikou"

Málokdo by dnes tvrdil, že proces digitální transformace se týká pouze technologických a jim příbuzných firem. Denně technologie mění řadu oborů. Zvláštní postavení mezi nimi má zdravotnictví. Zdraví...
více »


Související články


Tagy

AI umělá inteligence algoritmy technologie byznys operátoři e-maily

Komentáře