Zájem o robotické automatizace procesů raketově roste

Digitalizace | |

Zájem o robotické automatizace procesů raketově roste

O více než 63 % rostl v minulém roce trh RPA softwaru, tedy nástrojů a řešení pro robotickou automatizaci procesů. S globálním obratem 846 milionů dolarů sice stále nejde o gigantický softwarový trh, zároveň ale rozhodně nešlo o pomyslný růst „z nuly“. V letošním roce bude růst tohoto segmentu pokračovat podobně závratným tempem na 1,3 miliardy dolarů.


RPA je oblastí, kde dochází nejen k růstu, ale také k dynamickému vývoji mezi vedoucími hráči, z nichž žádný nemá dominantní postavení, jak upozorňuje viceprezident výzkumu Gartneru Fabrizio Biscotti:

Konkurence je ostrá, devět z deseti největších hráčů meziročně změnilo svou pozici. Současná čísla šest a sedm navíc meziročně třímístně rostla, což naznačuje, že první pětka se během letošního roku může opět změnit.“ V roce loňském se skutečným skokanem stala společnost UiPath, která meziročně rostla o 630 %, a poskočila tak z pátého na první místo s tržním podílem 13,6 %.

Dominantním trhem RPA zůstává Severní Amerika, na kterou vloni připadlo 51 % obratu, to ale zároveň představuje meziroční pokles o dva procentní body. Druhá je západní Evropa s 23 % a třetí Japonsko, kde rostla míra adopce meziročně o 124 %.

Ukazuje to, že RPA je atraktivní pro organizace po celém světě zejména díky kratší době potřebné pro nasazení ve srovnání s jinými alternativami, jako jsou platformy BPM či outsourcing procesů (BPO),“ dodává Biscotti.

Přestože se RPA objevuje prakticky ve všech odvětvích, nejčastějším zákazníkem jsou v současné době banky, pojišťovny, telekomunikační společnosti a utility. Ty totiž obvykle mají řadu historických systémů, pro něž je RPA vhodné.

„Schopnost integrace s historickými systémy a aplikacemi je hlavním faktorem pohánějícím RPA projekty. S touto technologií mohou organizace urychlit svou digitální transformaci a zároveň získat dodatečnou hodnotu ze svých někdejších technologických investic,“ vysvětluje Biscotti.

Analytici Gartneru očekávají, že trh RPA může již během tří let vypadat velmi odlišně. Velcí softwaroví hráči, jako jsou IBM, Microsoft a SAP, uzavírají partnerství s výrobci RPA softwaru, nebo je rovnou kupují. Tím dále pomáhají zvyšovat povědomí a atraktivitu RPA mezi svými početnými zákazníky. Nově se objevující výrobci RPA zároveň přicházejí s dalšími funkcemi reagujícími na potřeby digitálního byznysu, jako jsou zpracování toků událostí (event stream processing) či analýza v reálném čase.

RPA je při správném nasazení schopna šetřit znatelné částky, a to i v méně obvyklých oblastech typu školství - a samozřejmě v těch očekávaných, jako je pojišťovnictví. Jde o jeden z nejvyznamnějších trendů automatizace z posledních let.



Články z rubriky

25. výročí začátku elektronického obchodování"

Od roku 1994, kdy byl online trh úplně v plenkách, se mnohé změnilo. A jak může vypadat budoucnost, respektive její představa od jednoho z hráčů na trhu PayPalu?
více »


V Česku nastupuje digitalizace pomalu, pro konkurenceschopnost je ale klíčová"

Oproti roku 2010, kdy se číslo pohybovalo na několika málo procentech, jde o velký, byť očekávaný postup.
více »


Blockchain? Zbytečný humbuk pro nic, tvrdí Gartner"

Praktické využití blockchainu je problematické. Analytici společnosti Gartner jsou ohledně nové technologie poměrně skeptičtí.
více »


Ericsson: Rozšířená realita je budoucnost videoher"

Report ConsumerLab společnosti Ericsson zaměřený na oblast hraní her se soustředil na aspekty, které s sebou přináší rozšířená realita.
více »


Dva dny plné budoucnosti: Na Future Port Prague se mluvilo o umělé inteligenci i sexu"

Dvoudenní konference a veletrh na pražském Výstavišti přinesla záplavu bizarních produktů, nadějných konceptů i zajímavých myšlenek týkajících se třeba budoucnosti etiky umělé inteligence.
více »


Související články


Tagy

RPA robotické automatizace procesy výzkum výdaje zájem obrat gartner

Komentáře