Řidiči autonomních vozidel nezvládají včas reagovat na nebezpečí, pozornost klesá

Bezpečnost | |

Řidiči autonomních vozidel nezvládají včas reagovat na nebezpečí, pozornost klesá

Autonomní vozidla se pomalu stávají běžným jevem, ovšem pořád ještě vyžadují pozornost řidiče kvůli rizikovým situacím, které řídící systém nedokáže včas detekovat.


Nový výzkum Riceovy a Texaské technické univerzity dokázal, že i řidiči autonomních vozidel často selhávají v rozpoznání nebezpečí a čím déle samořiditelný systém využívají, tím je jejich tendence k selhání vyšší.

Studie Driver Vigilance in Automated Vehicles: Effects of Demands on Hazard Detection Performance” (Ostražitost řidičů v autonomních vozidlech: Dopady nároků na efektivitu zjišťování nebezpečí) bude zveřejněna v následujícím vydání peer-reviewed magazínu Human Factors. Je dostupná v žurnálu Sage.

Pozornost rychle klesá, úspěšnost je mizivá

Výzkumníci otestovali chování šedesáti řidičů samořídících aut v simulátoru. Účastníkům bylo řečeno, že díky automatizaci řízení nemusí používat volant, brzdu ani plyn. Jejich úkolem bylo sledovat vozovku kvůli autům, která nebezpečně zastavují na křižovatkách nebo narušují jízdní pruh řidiče, což je riziko, se kterým si automatická auta zatím neumějí poradit. Zkoumaní řidiči museli také rozlišit mezi tím, jestli okolní vozidla zastavila bezpečně a podle pravidel silničního provozu, či jestli svým zastavením ohrozila provoz na křižovatce.

Schopnost účastníků správně reagovat poklesla během čtyřicetiminutové simulace o 7 až 21 %. Dokonce i prvních deset minut byla míra úspěšnosti přinejlepším 88 %. Toto číslo naznačuje, že všem řidičům uteklo alespoň několik nebezpečných situací.

Proč se tak stalo?

Pat DeLucia, profesor psychologie na Riceově univerzitě a spoluautor zmíněné studie, to vysvětluje určitou lhostejností získanou návykem na samořídící auto. Ve spojení s předchozí studií, naznačující neschopnost lidí vnímat správně nebezpečí, které nastane jen příležitostně, poukazuje nová studie na to, že „tento fenomén problematiky efektivního sledování rizik klesajícího s časem zasahuje i do řízení autonomních vozidel” tvrdí DeLucia.

“Podstatné je, že dokud nebudou automatické řídící systémy naprosto spolehlivé a nebudou schopny reagovat v každé situaci, řidiči musí zůstat bdělí a být připravení převzít kontrolu nad řízením,” vysvětluje Eric Greenlee, odborný asistent na katedře psychologie Texaské technické univerzity a hlavní autor studie. “A tento výzkum jasně ukazuje, že se tak neděje, dokonce se to s uplynulým časem ještě zhoršuje.”

Výzkumníci doufají, že studie přispěje k stále se rozšiřujícímu zkoumání bezpečnosti samořiditelných aut.

“Tato vozidla nám mají hodně co nabídnout, ale stále máme před sebou dlouhou cestu ke stavu, kdy budou schopna detekovat naprosto všechno, co se okolo děje” napsali vědci. “Dokud ten den nepřijde, doufáme, že tento výzkum zvýší povědomí o limitech autonomních vozů a jejich řidičů.“



Články z rubriky

Sophos: Firmy nemají zdroje na ochranu před budoucími kybernetickými hrozbami"

Globální průzkum společnosti Sophos potvrzuje, že IT manažeři čelí ze všech stran záplavě kybernetických útoků a nemají prostor na ochranu před budoucími hrozbami
více »


Český startup Dronetag dělá drony viditelnější a bezpečnější"

Tedy, ani ne tak drony samy o sobě, jakožto spíše letový prostor, v němž se nachází: "taguje" je a činí viditelnými na mapě letového provozu, čímž zvyšuje bezpečnost i využitelnost dronů.
více »


Unikátní malware LoudMiner používá virtualizační software pro těžbu kryptoměn"

Ojedinělý škodlivý kód cílí na uživatele používající pirátské verze nástrojů pro profesionální úpravu zvuku. Bez ohledu na to, zda využívají operační systém Windows či macOS.
více »


Google Asistent je součástí Waze"

Google slibuje bezpečnější cestování s Asistentem. Ten je nově součástí oblíbené navigační aplikace.
více »


Veeam: Špatné nakládání s daty může firmy stát až 20 milionů dolarů ročně"

Celkem 73 % organizací přiznává, že nedokáže splnit požadavky uživatelů na nepřerušovaný přístup k datům a službám, což typickou společnost ročně přijde na 20 milionů dolarů. Do transformačních...
více »


Související články


Tagy

samořiditelné automobily autonomní vozy bezpečnost ostražitost řízení rizik studie věda výzkum

Komentáře