Řidiči autonomních vozidel nezvládají včas reagovat na nebezpečí, pozornost klesá

Bezpečnost | |

Řidiči autonomních vozidel nezvládají včas reagovat na nebezpečí, pozornost klesá

Autonomní vozidla se pomalu stávají běžným jevem, ovšem pořád ještě vyžadují pozornost řidiče kvůli rizikovým situacím, které řídící systém nedokáže včas detekovat.


Nový výzkum Riceovy a Texaské technické univerzity dokázal, že i řidiči autonomních vozidel často selhávají v rozpoznání nebezpečí a čím déle samořiditelný systém využívají, tím je jejich tendence k selhání vyšší.

Studie Driver Vigilance in Automated Vehicles: Effects of Demands on Hazard Detection Performance” (Ostražitost řidičů v autonomních vozidlech: Dopady nároků na efektivitu zjišťování nebezpečí) bude zveřejněna v následujícím vydání peer-reviewed magazínu Human Factors. Je dostupná v žurnálu Sage.

Pozornost rychle klesá, úspěšnost je mizivá

Výzkumníci otestovali chování šedesáti řidičů samořídících aut v simulátoru. Účastníkům bylo řečeno, že díky automatizaci řízení nemusí používat volant, brzdu ani plyn. Jejich úkolem bylo sledovat vozovku kvůli autům, která nebezpečně zastavují na křižovatkách nebo narušují jízdní pruh řidiče, což je riziko, se kterým si automatická auta zatím neumějí poradit. Zkoumaní řidiči museli také rozlišit mezi tím, jestli okolní vozidla zastavila bezpečně a podle pravidel silničního provozu, či jestli svým zastavením ohrozila provoz na křižovatce.

Schopnost účastníků správně reagovat poklesla během čtyřicetiminutové simulace o 7 až 21 %. Dokonce i prvních deset minut byla míra úspěšnosti přinejlepším 88 %. Toto číslo naznačuje, že všem řidičům uteklo alespoň několik nebezpečných situací.

Proč se tak stalo?

Pat DeLucia, profesor psychologie na Riceově univerzitě a spoluautor zmíněné studie, to vysvětluje určitou lhostejností získanou návykem na samořídící auto. Ve spojení s předchozí studií, naznačující neschopnost lidí vnímat správně nebezpečí, které nastane jen příležitostně, poukazuje nová studie na to, že „tento fenomén problematiky efektivního sledování rizik klesajícího s časem zasahuje i do řízení autonomních vozidel” tvrdí DeLucia.

“Podstatné je, že dokud nebudou automatické řídící systémy naprosto spolehlivé a nebudou schopny reagovat v každé situaci, řidiči musí zůstat bdělí a být připravení převzít kontrolu nad řízením,” vysvětluje Eric Greenlee, odborný asistent na katedře psychologie Texaské technické univerzity a hlavní autor studie. “A tento výzkum jasně ukazuje, že se tak neděje, dokonce se to s uplynulým časem ještě zhoršuje.”

Výzkumníci doufají, že studie přispěje k stále se rozšiřujícímu zkoumání bezpečnosti samořiditelných aut.

“Tato vozidla nám mají hodně co nabídnout, ale stále máme před sebou dlouhou cestu ke stavu, kdy budou schopna detekovat naprosto všechno, co se okolo děje” napsali vědci. “Dokud ten den nepřijde, doufáme, že tento výzkum zvýší povědomí o limitech autonomních vozů a jejich řidičů.“


Úvodní foto: © adimas - Fotolia.com


Články z rubriky

IoT čeká v roce 2020 velký vzestup, ale bezpečnost stále nebude dostatečná"

Hype křivka IoT už překonala ta největší očekávání i nejhorší propady a ustaluje se: A ukazuje, že jak pojem samotný, tak související technologie tu s námi budou i dál.
více »


AI v bezpečnostních technologiích: Kamery a alarmy se spojí do platforem, říká CEO AngelCam Petr Ocásek"

Kamery a alarmy se spojí do platforem s umělou inteligencí, pulty centrální ochrany to však nenahradí – budou žít v symbióze, říká Petr Ocásek
více »


Avast a ČVUT společně otevírají cybersecurity & AI laboratoř"

FEL ČVUT otevře ve spolupráci s antivirovým gigantem Avast novou výzkumnou laboratoř, zaměřenou na umělou inteligenci a strojové učení v kyberbezpečnosti.
více »


Antivir na drony"

Kaspersky spustil nový typ zabezpečení, který organizacím a majitelům nemovitostí pomáhá s ochranou před neoprávněným vniknutím civilních dronů na jejich pozemek. Díky kombinaci senzorů, které využívají...
více »


Deepfake na vzestupu, rizikem je hlavně pro ženy"

Nový průzkum ukazuje alarmující nárůst deepfake videí. Jejich množství se za uplynulých devět měsíců skoro zdvojnásobilo. A navíc, jak se zdá, jejich výroba představuje lukrativní byznys, jehož oběťmi...
více »


Související články


Tagy

samořiditelné automobily autonomní vozy bezpečnost ostražitost řízení rizik studie věda výzkum

Komentáře