Řidiči autonomních vozidel nezvládají včas reagovat na nebezpečí, pozornost klesá

Bezpečnost | |

Řidiči autonomních vozidel nezvládají včas reagovat na nebezpečí, pozornost klesá

Autonomní vozidla se pomalu stávají běžným jevem, ovšem pořád ještě vyžadují pozornost řidiče kvůli rizikovým situacím, které řídící systém nedokáže včas detekovat.


Nový výzkum Riceovy a Texaské technické univerzity dokázal, že i řidiči autonomních vozidel často selhávají v rozpoznání nebezpečí a čím déle samořiditelný systém využívají, tím je jejich tendence k selhání vyšší.

Studie Driver Vigilance in Automated Vehicles: Effects of Demands on Hazard Detection Performance” (Ostražitost řidičů v autonomních vozidlech: Dopady nároků na efektivitu zjišťování nebezpečí) bude zveřejněna v následujícím vydání peer-reviewed magazínu Human Factors. Je dostupná v žurnálu Sage.

Pozornost rychle klesá, úspěšnost je mizivá

Výzkumníci otestovali chování šedesáti řidičů samořídících aut v simulátoru. Účastníkům bylo řečeno, že díky automatizaci řízení nemusí používat volant, brzdu ani plyn. Jejich úkolem bylo sledovat vozovku kvůli autům, která nebezpečně zastavují na křižovatkách nebo narušují jízdní pruh řidiče, což je riziko, se kterým si automatická auta zatím neumějí poradit. Zkoumaní řidiči museli také rozlišit mezi tím, jestli okolní vozidla zastavila bezpečně a podle pravidel silničního provozu, či jestli svým zastavením ohrozila provoz na křižovatce.

Schopnost účastníků správně reagovat poklesla během čtyřicetiminutové simulace o 7 až 21 %. Dokonce i prvních deset minut byla míra úspěšnosti přinejlepším 88 %. Toto číslo naznačuje, že všem řidičům uteklo alespoň několik nebezpečných situací.

Proč se tak stalo?

Pat DeLucia, profesor psychologie na Riceově univerzitě a spoluautor zmíněné studie, to vysvětluje určitou lhostejností získanou návykem na samořídící auto. Ve spojení s předchozí studií, naznačující neschopnost lidí vnímat správně nebezpečí, které nastane jen příležitostně, poukazuje nová studie na to, že „tento fenomén problematiky efektivního sledování rizik klesajícího s časem zasahuje i do řízení autonomních vozidel” tvrdí DeLucia.

“Podstatné je, že dokud nebudou automatické řídící systémy naprosto spolehlivé a nebudou schopny reagovat v každé situaci, řidiči musí zůstat bdělí a být připravení převzít kontrolu nad řízením,” vysvětluje Eric Greenlee, odborný asistent na katedře psychologie Texaské technické univerzity a hlavní autor studie. “A tento výzkum jasně ukazuje, že se tak neděje, dokonce se to s uplynulým časem ještě zhoršuje.”

Výzkumníci doufají, že studie přispěje k stále se rozšiřujícímu zkoumání bezpečnosti samořiditelných aut.

“Tato vozidla nám mají hodně co nabídnout, ale stále máme před sebou dlouhou cestu ke stavu, kdy budou schopna detekovat naprosto všechno, co se okolo děje” napsali vědci. “Dokud ten den nepřijde, doufáme, že tento výzkum zvýší povědomí o limitech autonomních vozů a jejich řidičů.“



Články z rubriky

AI proti alkoholu: Volvo samo zastaví auto s opilým řidičem"

Spolupráce mezi Nvidií a Volvem – tedy mezi technologickou firmou a tradiční automobilkou – plodí další ovoce.
více »


Kvantová kryptografie: zázrak se nekoná, ale zlepšení bezpečnosti ano"

Ve věčném střetu mezi zabezpečením a hackery je těžké zůstat vpředu: prevence není jednoduchá a většina možností obrany reaguje až na samotný útok, případně jeho důsledky.
více »


Řidiči autonomních vozidel nezvládají včas reagovat na nebezpečí, pozornost klesá"

Autonomní vozidla se pomalu stávají běžným jevem, ovšem pořád ještě vyžadují pozornost řidiče kvůli rizikovým situacím, které řídící systém nedokáže včas detekovat.
více »


Jak zabráníme „zlaté éře fake news“ poháněných AI? Jen těžko, říká odborník"

Nejnovější vývoj v oblasti umělé inteligence poukazuje na začátek doby, kdy vytváření falešných videí, zvukových nahrávek či padělání online identity a různých úředních dokumentů bude jednodušší...
více »


Důvěřují konečně banky kryptoměnám? JP Morgan spouští JPM Coin"

Americká banka JP Morgan stvořila vlastní kryptoměny. Říká jí JPM Coin a klienti s ní budou moci platit samotné bance. Jde o první případ, kdy se banky rozhodly pro takového řešení v podobě kryptoměn.
více »


Související články


Tagy

samořiditelné automobily autonomní vozy bezpečnost ostražitost řízení rizik studie věda výzkum

Komentáře